Konferencje i seminaria
IV OGÓLNOPOLSKIE RESOCJALIZACYJNE SEMINARIUM NAUKOWE
W dniu 11 października 2024 roku w Sali Rady Wydziału na Wydziale Nauk Społecznych UG odbyło się IV OGÓLNOPOLSKIE RESOCJALIZACYJNE SEMINARIUM NAUKOWE.
Organizatorem wydarzenia był tym razem Zakład Patologii Społecznej i Resocjalizacji kierowany przez dr hab. Roberta Oporę, prof. UG, którego w działaniach naukowo – organizacyjnych wspierali współpracownicy: dr Łukasz Wirkus, dr Małgorzata Piechowicz – Bogaczyk i mgr Marta Pięta – Chrystofiak.
Na spotkaniu, którego jednym z celów było poszerzenie współpracy badawczej z naszym Ośrodkiem zaproszenie do udziału przyjęło znakomite grono badaczek i badaczy z czołowych ośrodków akademickich w kraju:
- dr Monika Badowska-Hodyr - Uniwersytet Rzeszowski
- dr hab. Agnieszka Barczykowska, prof. UAM - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Angelika Cieślikowska-Ryczko - Uniwersytet Łódzki
- dr hab. Anna Fidelus, prof. UKSW - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr hab. Przemysław Frąckowiak, prof. ANS - Akademia Nauk Stosowanych
- im. Stanisława Staszica w Pile
- dr hab. Mariusz Granosik, prof. UŁ - Uniwersytet Łódzki
- dr Agnieszka Jaros - Uniwersytet Łódzki
- dr Paweł Kozłowski - Uniwersytet Pomorski w Słupsku
- dr hab. Hubert Kupiec, prof. US - Uniwersytet Szczeciński
- dr hab. Justyna Kusztal, prof. UJ - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
- dr Łukasz Kwadrans – Uniwersytet Śląski
- dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
- dr Katarzyna Miśkiewicz - Uniwersytet Łódzki
- dr Diana Müller-Siekierska - Uniwersytet Łódzki
- dr hab. Maciej Muskała, prof. UAM - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Edyta Pindel - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
- dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
- w Olsztynie
- dr Aneta Skuza - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- dr hab. Renata Szczepanik, prof. UŁ - Uniwersytet Łódzki
- dr Magdalena Staniaszek - Uniwersytet Łódzki
- dr Krzysztof Stasiak - Uniwersytet Gdański
- dr Karolina Walczak-Człapińska - Uniwersytet Łódzki
- mgr Robert Witkowski - Uniwersytet Gdański
oraz funkcjonariusze Kuratorskiej Służby Sądowej, Służby Więziennej, Policji i przedstawiciele innych instytucji:
- mjr Agnieszka Czaja – Areszt Śledczy w Gdańsku
- Marzena Czekaj – Szafranowicz - Dyrektor Zakładu Poprawczego w Gdańsku-Oliwie
- Katarzyna Gulcz - Zawodowy Kurator Sądowy ds. Karnych, Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ
- dr Anna Janus-Dębska – Zawodowy Kurator Sądowy ds. Karnych, Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi - Północ w Warszawie
- por. Jolanta Kęsicka - Areszt Śledczy w Gdańsku
- Agnieszka Mielczarek - Zakład Poprawczy w Gdańsku-Oliwie
- Grzegorz Neumann - wolontariusz, profilaktyk
- Adam Syldatk - Zawodowy Kurator Sądowy ds. Karnych, Sąd Rejonowy w Kołobrzegu
- st. aspirant Rafał Wróbel - p.o. Zastępca Komendanta, Komisariat Policji IX w Gdańsku
Debata w ramach IV Ogólnopolskiego Resocjalizacyjnego Seminarium Naukowego wpisuje się w rozpoczęty w Łodzi w 2023 roku cykl spotkań środowiska naukowego i praktyków w obszarze działań związanych z profilaktyką społeczną i pedagogiką resocjalizacyjną. Tematem seminarium w Łodzi były kwestie języka współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej. Następnie odbyły się Seminaria w Poznaniu oraz Krakowie, w trakcie których uczestnicy dyskutowali problemy i wyzwania wokół zagadnień dotyczących roli pedagoga resocjalizacyjnego we współczesnym świecie oraz sposobów pomiaru sukcesu w resocjalizacji.
Tematem organizowanego przez Uniwersytet Gdański Seminarium było zagadnienie, które w trwającej debacie nad kierunkiem polityki karnej, zmianami w prawie rodzinnym i nieletnich oraz nowymi wyzwaniami w polityce oświatowej, wydaje się być szczególnie ważne: PROFILAKTYKA PRZESTĘPCZOŚCI - KONTEKSTY TEORETYCZNE, EMPIRYCZNE I DOBRE PRAKTYKI
Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) definiuje zapobieganie przestępczości, jako system który obejmuje strategie i środki mające na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia przestępstw oraz ich potencjalnych szkodliwych skutków dla jednostek i społeczeństwa, w tym lęku przed przestępczością, poprzez interwencje redukujące lub eliminujące ich liczne przyczyny. Dobrze zaplanowane strategie nie tylko zapobiegają przestępczości i wiktymizacji, ale także przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.
Skuteczne zapobieganie w dobie współczesnych wyzwań cywilizacyjnych i licznych problemów społecznych, wymaga współpracy podmiotów wymiaru sprawiedliwości z podmiotami z innych sektorów w celu eliminowania przyczyn sporów oraz zapobiegania konfliktom, przemocy i łamaniu praw człowieka. W kontekście zadań profilaktyki przestępczości oznacza to, że konieczne jest przejście od środków karnych na rzecz zapobiegania opartego na dowodach. Oznacza to również, że w proces wdrażania programów profilaktycznych należy włączyć różne sektory (instytucje publiczne i NGO), które mają kontakt ze sprawcami i ofiarami zachowań przestępczych.
Celem debaty uczestników seminarium było stworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń i sieciowania współpracy między jednostkami naukowymi, służbami i organizacjami pozarządowymi, której efektem ma być wskazanie/wypracowanie rozwiązań, mogących służyć zwiększeniu zdolności kluczowych podmiotów i systemów zapobiegania przestępczości oraz promowanie dobrych praktyk w obszarze działania w kierunku ograniczenia zachowań przestępczych, przemocy i wiktymizacji.
Na fenomen profilaktyki przestępczości, osoby uczestniczące w wydarzeniu spojrzały przez pryzmat kilku kluczowych obszarów:
- Gromadzenie i analiza danych dotyczących zjawiska przestępczości;
- Opracowywanie polityki karnej i promocja dobrych praktyk;
- Budowanie potencjału interdyscyplinarnego i międzyinstytucjonalnego, również we współpracy z NGO;
- Partnerstwo i działania kreujące na styku środowiska akademickiego i praktyków działalności profilaktyczno – resocjalizacyjnej.
W trakcie spotkania pochylono się nad dwoma kluczowymi pytaniami:
1. Jak można rozumieć pojęcie „profilaktyka”?
2. Jakie są aktualne trendy w profilaktyce przestępczości?
Zeskanowanie kodu QR, odsyłającego do Padletów czyli wirtualnych tablic, umożliwiało na bieżąco zbieranie informacji od uczestników, które będą stanowiły potem pola namysłu, refleksji i budowania ram do kolejnych dyskusji naukowych.
IV Seminarium Resocjalizacyjne pozwoliło nam poznać i skupić się na najciekawszych doświadczeniach w nurcie proponowanych zagadnień i nie tylko, przedyskutować ich potencjał oraz ograniczenia, a także wypracować rekomendacje w celu ich wspierania i promowania
w ramach dobrych praktyk na terenie całego kraju.
W trakcie seminarium oddano hołd pamięci prof. dr hab. Henryka Machela, którego dorobek przywołał w dyskusji jego pierwszy doktorant prof. UWM dr hab. Sławomir Przybyliński (aktualnie Prorektor ds. studenckich UWM).
Zgromadzonym gościom zależy na kontynuowaniu dotychczasowej tradycji spotkań seminaryjnych i prowadzonych debat w duchu integracji różnych środowisk akademickich oraz specjalistów reprezentujących praktyczny obszar działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Gospodarz IV Seminarium dr hab. Robert Opora, prof. UG zaproponował kolejne spotkanie – V seminarium na Uniwersytecie Pomorskim w Słupsku, co wynikało ze zgłoszenia takiego pomysłu przez dra Pawła Kozłowskiego – zastępcę dyrektora Instytutu Pedagogiki i Psychologii UP. Natomiast dr hab. Hubert Kupiec, prof. US zaproponował organizację VI seminarium na Uniwersytecie Szczecińskim.
Uczestnicy seminarium aktualnie pochylą się nad zebranymi przy użyciu Padletów materiałami. Seminarzyści podjęli także decyzję o przygotowaniu potrzebnej i oczekiwanej publikacji na temat profilaktyki przestępczości, która skupi inspirujące podejścia, modele i praktyki w tym istotnym obszarze działalności na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem.
Dziękujemy za wsparcie organizacyjne Dyrektorowi Instytutu Pedagogiki dr hab. Marcinowi Boryczko, prof. UG.
Sprawozdanie sporządzili
dr Łukasz Wirkus
mgr Marta Pięta – Chrystofiak
Czerwiec 2024 - Seminarium Dziecko w Instytucji. Instytucja w Dzecku
12 czerwca 2024 r. odbyło się w Instytucie Pedagogiki kolejne seminarium naukowo-dydaktyczne z cyklu
DZIECKO W INSTYTUCJI. INSTYTUCJA W DZIECKU.
Tym razem tytułem przewodnim było
Dziecko w kulturze, dziecko w grupie rówieśniczej
Program seminarium obejmował wystąpienia:
· Dziecko w kulturze – dr hab. Anna Larysa Wasilewska, prof. em AMW
· „Być w grupie” - o zespołowym doświadczaniu muzyki przez dzieci - prof. dr hab. Ewa Szatan
· Moje doświadczenia w pracy z dzieckiem – mgr Anna Listewnik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 57 w Gdańsku
· Jak tworzymy klasę ? - mgr Agnieszka Rebejko-Nurzyńska, wychowawca klasy 2 w I Społecznej Szkoły Podstawowej STO w Gdańsku
a także sesję posterową, którą przygotowały studentki I roku Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Seminarium towarzyszyła wystawa prac malarskich prof. Anny Larysy Wasilewskiej DZIECI SIĘ BAWIĄ czyli o folklorze dziecięcym.
W seminarium wzięli udział studenci kierunku Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczyciele wczesnej edukacji oraz zaproszenie goście.
SPRAWOZDANIE Z WIOSENNYCH SEMINARIÓW NAUKOWYCH O AUTORYTECIE - maj 2024
W dniu 23 maja br. z inicjatywy Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego (Zakład Historii Nauki, Oświaty i Wychowania), Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, Pracowni Badań nad Kulturą i Religią UP, Pomorskiej Szkoły Wyższej w Starogardzie Gdańskim, Instytutu Ekonomicznego Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu, Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego, Pracowni Psychoterapii i Rozwoju "Lepsze Relacje", Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego – oddział Gdańsk, w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku odbyło się trzecie – z planowanych czterech – seminarium z cyklu „Granice autorytetu. W poszukiwaniu inspiracji dla edukacji XXI wieku”. Spotkanie zatytułowano „Pedagogiczne dyskursy o autorytecie”.
Seminarium miało charakter panelowy. Spotkanie moderowali: dr Małgorzata Obrycka (UG) oraz dr Szymon Dąbrowski (UP). Zaproszenie organizatorów przyjęli: dr Piotr Kowzan (UG) oraz dr Marian Pułtuski (AkAt). Podczas spotkania podjęto dyskusję mającą na celu odczytanie roli oraz znaczenia autorytetu w szeroko rozumianych obszarach pedagogicznych. Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania problemowe: czy i jak współczesna myśl pedagogiczna problematyzuje kategorię autorytetu?; gdzie można poszukiwać inspiracji do analizy kategorii autorytetu na gruncie tradycji pedagogicznych oraz praktyki edukacyjnej?; czy warto dziś w ramach procesów wychowawczych restaurować/rekonstruować pojęcie autorytetu? Dla organizatorów ważnym punktem odniesienia było ukazanie pedagogicznych tradycji myślenia w odniesieniu do dyscyplin oraz obszarów wiedzy naukowej, jak również praktyki zawodowej reprezentowanej przez Gości.
Zapraszamy Państwa na kolejne spotkanie seminaryjne o autorytecie pt.:
INTERDYSCYPLINARNE DYSKURSY O AUTORYTECIE – 20 czerwca, godz. 17.30
prof. dr hab. Daniel Kalinowski (UP);
dr Olga Filaszkiewicz (ANS);
dr Paweł Śpica (UG);
dr Łukasz Jaskuła
LINK DO SPOTKANIA „Pedagogiczne dyskursy o autorytecie”:
Serdeczności,
dr Małgorzata Obrycka (UG), dr Szymon Dąbrowski (UP)
Polish-Icelandic Seminar for Teachers (research and education) Pre-teaching in a multicultural context
W dniu 25 kwietnia 2025 roku na WNS w Instytucie Pedagogiki odbyło się
Polish-Icelandic Seminar for Teachers (research and education)
Pre-teaching in a multicultural context
w którym uczestniczyli
-
czynni zawodowo nauczyciele z Przedszkola Borg z Reykjaviku, które otrzymało dotację od lokalnych związków zawodowych w ramach wewnętrznego programu dofinansowań na rozwój i dokształcanie zawodowe w zakresie „Multikulturalizm w nauczaniu przedszkolnym” - 25 osób
-
nauczyciele z International School i Preschool of Gdansk - 2 osoby
-
nauczyciele akademiccy
a) Uniwersytet Gdański - 7 osób
b) Akademia Marynarki Wojennej - 1 osoba
-
studenci UG (poster- 1 osoba, bierne uczestnictwo 6 studentek II roku PPiW)
Seminarium było okazją do wymiany informacji oraz doświadczeń z praktykami z obszaru wczesnej edukacji z Polski oraz Islandii.
SPRAWOZDANIE Z WIOSENNYCH SEMINARIÓW NAUKOWYCH O AUTORYTECIE - kwiecień 2024
W dniu 25 kwietnia br. z inicjatywy Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego (Zakład Historii Nauki, Oświaty i Wychowania), Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, Pracowni Badań nad Kulturą i Religią UP, Pomorskiej Szkoły Wyższej w Starogardzie Gdańskim, Instytutu Ekonomicznego Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu, Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego, Pracowni Psychoterapii i Rozwoju "Lepsze Relacje", Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego – oddział Gdańsk, w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku odbyło się drugie – z planowanych czterech – seminarium z cyklu „Granice autorytetu. W poszukiwaniu inspiracji dla edukacji XXI wieku”. Spotkanie zatytułowano „Filozoficzne dyskursy o autorytecie”.
Seminarium miało charakter panelowy. Spotkanie moderowali: dr Małgorzata Obrycka (UG) oraz dr Szymon Dąbrowski (UP). Zaproszenie organizatorów przyjęli: prof. dr hab. Lech Witkowski (UP); dr n. hum. Mikołaj Jacek Łuczak (UP); dr Łukasz Androsiuk (UP) oraz Pani mgr Ewa Kosiedowska – zawodowo związana z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym w Redzikowie. Podczas spotkania podjęto dyskusję mającą na celu odczytanie roli oraz znaczenia autorytetu w szeroko rozumianych obszarach filozoficznych. Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania problemowe: czy i jak współczesna filozofia edukacji problematyzuje kategorię autorytetu?; gdzie można poszukiwać inspiracji do analizy kategorii autorytetu na gruncie tradycji filozoficznych oraz praktyki edukacji filozoficznej?; czy warto dziś w ramach praktyki edukacji filozoficznej restaurować / rekonstruować pojęcie autorytetu? Dla organizatorów ważnym punktem odniesienia było ukazanie filozoficznych tradycji myślenia w odniesieniu do dyscyplin oraz obszarów wiedzy naukowej, jak również praktyki zawodowej reprezentowanej przez Gości.
Zapraszamy Państwa na kolejne spotkania seminaryjne o autorytecie:
PEDAGOGICZNE DYSKURSY O AUTORYTECIE – 23 maja, godz. 17.30
dr Monika Humeniuk (UWr); dr Piotr Kowzan (UG); dr Szymon Dąbrowski (UP); dr Małgorzata Obrycka (UG)
INTERDYSCYPLINARNE DYSKURSY O AUTORYTECIE – 20 czerwca, godz. 17.30
prof. dr hab. Daniel Kalinowski (UP); dr Olga Filaszkiewicz (ANS); dr Paweł Śpica (UG); dr Łukasz Jaskuła
LINK DO SPOTKANIA „Filozoficzne dyskursy o autorytecie”, I CZĘŚĆ:
LINK DO SPOTKANIA „Filozoficzne dyskursy o autorytecie”, II CZĘŚĆ:
Zachęcamy Państwa także do odsłuchania rozmowy radiowej na temat innowacyjnego projektu skierowanego do dzieci pt.: „Filozoficzny Plac Zabaw”. Dr Łukasz Androsiuk oraz mgr Ewa Kosiedowska rozpoczęli realizację niniejszego autorskiego projektu w postaci darmowych zajęć dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. Arkadiusz Wilman porozmawiał o tym projekcie z jego twórcami. Rozmowa została wyemitowana w audycji "Kulturalna Sobota" (Polskie Radio Koszalin):
https://prk24.pl/50909415/dr-lukasz-androsiuk-oraz-ewa-kosiedowskaterek-filozofia-moze-byc-zabawa
Serdeczności,
dr Małgorzata Obrycka (UG), dr Szymon Dąbrowski (UP)
Sprawozdanie z wiosennych seminariów naukowych o autorytecie
W dniu 14 marca br. z inicjatywy Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, Pracowni Badań nad Kulturą i Religią UP, Pomorskiej Szkoły Wyższej w Starogardzie Gdańskim, Pomorskiego Towarzystwa Filozoficzno-Teologicznego, Instytutu Ekonomicznego Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu, Pracowni Psychoterapii i Rozwoju "Lepsze Relacje", Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego – oddział Gdańsk, w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku odbyło się pierwsze – z planowanych czterech – seminarium z cyklu „Granice autorytetu. W poszukiwaniu inspiracji dla edukacji XXI wieku”. Spotkanie zatytułowano „Dydaktyczne dyskursy o autorytecie”.
Seminarium miało charakter panelowy. Prelegentkami, które przyjęły zaproszenie organizatorów były: prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska; dr hab. Agnieszka Zalewska –Meler, prof. UP; dr Anna Majer. Spotkanie moderowali: dr Małgorzata Obrycka (UG) oraz dr Szymon Dąbrowski (UP). Podczas spotkania podjęto dyskusję mającą na celu odczytanie roli oraz znaczenia autorytetu w szeroko rozumianych obszarach dydaktycznych. Przywołano takie kategorie jak: fachowość, kompetencje, standardy moralne, paradygmaty, oceny w procesie dydaktycznym oraz doświadczenia codzienności w ramach formalnej i nieformalnej edukacji.
Zapraszamy Państwa na kolejne spotkania seminaryjne o autorytecie:
FILOZOFICZNE DYSKURSY O AUTORYTECIE – 25 kwietnia, godz. 17.30
prof. dr hab. Lech Witkowski; dr Łukasz Androsiuk;
dr n. hum. Mikołaj Jacek Łuczak; mgr Ewa Kosiedowska
PEDAGOGICZNE DYSKURSY O AUTORYTECIE – 23 maja, godz. 17.30
dr Małgorzata Obrycka; dr Monika Humeniuk; dr Piotr Kowzan; dr Szymon Dąbrowski
INTERDYSCYPLINARNE DYSKURSY O AUTORYTECIE – 20 czerwca, godz. 17.30
prof. dr hab. Daniel Kalinowski; dr Olga Filaszkiewicz; dr Paweł Śpica; dr Łukasz Jaskuła
LINK DO SPOTKANIA „Dydaktyczne dyskursy o autorytecie”:
Międzynarodowy Kongres Montessori Europe 29.09-01.10.2023
W dniach 29 września – 1 października 2023 na WNS odbywał się Międzynarodowy Kongres Montessori Europe. Wydarzenie zorganizowane dzięki współpracy Wydziału, Instytutu pedagogiki i dra Jarosława Jendza (członka zarządu Montessori Europe). Konferencja zgromadziła ponad 240 osób z 32 krajów świata, głównie Europy, ale nie zabrakło także przedstawicieli obu Ameryk, różnych krańców Afryki oraz Antypodów. Hasłem tegorocznego kongresu było: Promowanie solidarności oraz sprawiedliwości społecznej w edukacji Montessori. Wydarzenie, oprócz spotkań i obrad działaczy oświatowych, młodzieży oraz praktyków edukacyjnych, zgromadziło także bez mała 80 osiemdziesięcioro badaczy edukacji z wielu uniwersytetów, co zapewne będzie skutkować nawiązaniem interesujących sieci naukowych o zasięgu globalnym.
Wizyta dr Serhija Sieriakow z Ukrainy.
Webminarium: wystapienie doktorantki UG mgr Jolanty Gałeckiej oraz dyskusja wokół poruszanych zagadnień
II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu " Edukacja - Społeczeństwo" WNS, Instytutu Pedagogiki, 24 lutego 2020
MULTICULTURAL DIALOGUE OF JEWISH AND ARAB EDUCATION STUDENTS ALONGSIDE AND TOGETHER WITH EDUCATION STUDENTS FROM OTHER COUNTRIES - 30.10.2019.
Ruth Bar-Sinai jest emerytowanym profesorem najstarszej (liczącej 106 lat) uczelni w Izraelu (David Yellin Academic College of Education w Jerozolimie).
Jej wykład poświęcony był wielokulturowemu dialogowi pomiędzy żydowskimi i arabskimi studentami pedagogiki oraz z studentami pedagogiki z innych krajów. Uczelnia ta gromadzi studentów o wielu tożsamościach etnicznych, narodowych, kulturowych, religijnych; są wśród nich: Żydzi urodzeni w Izraelu, nowi imigranci z Europy Wschodniej, Etiopii, Francji, Południowej i Północnej Ameryki, studenci z całego Izraela, Arabowie (20%): z Izraela, z Palestyny, rezydenci ze Wschodniej Jerozolimy (nie obywatele), osadnicy; osoby o różnych afiliacjach religijnych: muzułmanie i chrześcijanie różnych obrządków, osoby niewierzące itd. David Yellin Academic College of Education jest zatem miejscem, w którym dochodzi do znaczącego spotkania z innym, z którym przez cztery lata dzieli się ten sam dom (College) i zawód. Jest też miejscem, „w którym” i „dzięki któremu” studenci mogą poznać samych siebie. Uczelnia oferuje im przygotowanie do życia i działania w wielokulturowym, wielotożsamościowym społeczeństwie izraelskim i roli nauczyciela w wielokulturowych i wielotożsamościowych klasach. Jednym z rodzajów zajęć, które to umożliwiają jest prowadzone od 2004 The Dialogue Seminar (Seminarium dialogu) oparte na modelu operacyjnym wypracowanym przez Bar-Sinai, Diab & Mendelson (2007). Odbywa się ono w grupach wielotożsamościowych (studenci arabscy, żydowscy oraz studenci z innych krajów np.: Norwegii, Holandii, Irlandii Północnej, Anglii, Belgii, Polski). Od początku zaistnienia uczestniczyło w nim łącznie 330 osób w grupach liczących 6 Arabów/Palestyńczyków, 6 Żydów, 10-12 Europejczyków. W swoim wykładzie Ruth Bar-Sinai przedstawiła założenia tego seminarium, wypracowywane w jego zakresie ramy i zasady dialogu, jego treści, pracę seminaryjną prowadzoną ze studentami poza Izraelem (mirror – zwierciadło), namysł nad doświadczeniami zdobywanymi „na” i „dzięki” seminarium, oraz opinie absolwentów na temat jego znaczenia. Próbowała także udzielić odpowiedzi na dyskusyjne pytanie: Czy dialog pomiędzy żydowskimi i arabskimi studentami pedagogiki może zmienić rzeczywistość?
12th biennial ERNAPE conference „Parent Engagement as Power: Empowering Children, Schools and Societies”. Konferencja międzynarodowa, 18-21 września 2019
Głównym celem konferencji była wymiana doświadczeń badaczy, którzy swoje zainteresowania naukowe łączą z rodzicami oraz ich wielowymiarowo rozumianym „byciem w edukacji” (m.in. własne doświadczenia formacyjne, uczenie się w i dla rodzicielskiej roli, uczestnictwo w edukacji własnych dzieci i życiu szkół, do których uczęszczają, współpraca rodziców ze szkołami i innymi instytucjami edukacyjnymi). Współpraca badaczy tworzących ERNAPE-PL przybiera różne formy, od wymiany doświadczeń badawczych, i dydaktycznych, poprzez organizację różnego rodzaju przedsięwzięć, po wspólne projekty naukowe. Wśród nich głównie badania empiryczne, a poza nimi, innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, organizacyjne, tworzone i rozwijane w zespołach krajowych oraz międzynarodowych, działających tak w Polsce, jak w Unii Europejskiej i wielu innych krajach, z których pochodzą badacze skupieni w ERNAPE.
Konferencja która odbyła się w 2019 roku to kontynuacja spotkań sieci badawczej ERNAPE (European Research Network About Parents in Education), która od 1993 roku zrzesza badaczy związanych z tematyką współpracy szkoły, rodziny i społeczności lokalnej zarówno z Europy jak i spoza niej.
Co dwa lata inny uniwersytet zostaje organizatorem spotkania całej sieci, spotkanie na Uniwersytecie Gdańskim poświęcone było tematyce rodzicielskiego zaangażowania jako siły, siły która ma wpływ nie tylko na rozwój i karierę edukacyjną dzieci, ale także na szkoły i całe społeczeństwo. Trzydniowa konferencja była okazją do prezentacji najnowszych badań, wymiany doświadczeń oraz nawiązania współpracy naukowej badaczy z całego świata.
Konferencja objęta została patronatem Pani Prezydent Miasta Gdańska oraz JM Rektora UG.
Ogólnopolska Konferencja Etniczność i Narodowość w Edukacji Międzykulturowej (Wejherowo 17-18.06.2019)
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Sprawozdanie z Konferencji Ogólnopolskiej | 256.75 KB |
11 marca 2019 seminarium naukowe PAMIĘCIOMIEJSCA
Naukowcy z Rosyjskiego Uniwersytetu Przyjaźni Narodów w Moskwie gościli w Instytucie Pedagogiki w ramach Programu Erasmus+ (Akcja KA 107 2017)
W dniach 4-10 listopada 2018 r. już po raz drugi gościliśmy w Instytucie Pedagogiki czworo naukowców z Rosyjskiego Uniwersytetu Przyjaźni Narodów w Moskwie. Ich wizyta związana była z realizacją kolejnego projektu mobilności z krajami partnerskimi Erasmus+, przygotowanego przez dr. Wojciecha Siegienia i dr Grażynę Szyling.
Naszymi gośćmi były: prof. Natalia Karabuszczenko, doc. Nina Sungurowa, dr Tatiana Piliszwili i dr Zlata Boyko. Przeprowadziły one wykłady i ćwiczenia dla studentów Instytutu Pedagogiki oraz wzięły udział w seminarium z doktorantami, poświęconemu problemom wielokulturowego uniwersytetu. Przybliżyły też codzienność pracy w uczelni kształcącej studentów pochodzących z różnych kręgów kulturowych.
Nie zabrakło czasu na planowanie dalszej współpracy, nieoficjalne spotkania z pracownikami Zakładu Badań nad Dzieciństwem i Szkołą oraz zwiedzanie zamku w Malborku.
Informację o pobycie w Uniwersytecie Gdańskim znaleźć można też na stronie RUDN:
http://web-local.rudn.ru/web-l
II Ogólnopolskie Seminarium Naukowe dydaktyk szczegółowych z cyklu: „Wokół pytań o naukowy status dydaktyk szczegółowych”, Gdańsk, 12-13 października 2018 roku*
II seminarium poświęcone zostało "Problemom metodologicznym badań w obszarze dydaktyk szczegółowych". Zorganizował je Zespół Dydaktyki przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN oraz Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą Instytutu Pedagogiki WNS Uniwersytetu Gdańskiego, a udział wzięli dydaktycy przedmiotowi z 8 ośrodków akademickich.
Więcej szczegółów można znaleźć w sprawozdaniu dostępnym na stronie "Forum Oświatowego":
http://forumoswiatowe.pl/index
MIĘDZYNARODOWE SEMINARIUM „O EDUKACJI I DIALOGU MIĘDZYKULTUROWYM” (5 – 13 grudnia 2018)
Seminarium to odbyło się w ramach wznowionej w tym roku edycji Międzynarodowego Programu Wymiany Studenckiej organizowanego przez Fundację Spark Pro w Izraelu, Fundację Żywy Most w Warszawie, Fundację Kultury Zbliżenia oraz Fundację JCC w Gdańsku.
W Seminarium tym wzięło udział 12 studentek z David Yellin College of Education w Jerozolimie wraz ze swoimi opiekunkami Ruth Bar-Sinai i Iris Barakan. Ze strony Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w spotkaniach tych uczestniczyło łącznie 6 studentek pod opieką dr hab. Marii Szczepskiej-Pustkowskiej, prof. nadzw.
Dziewięciodniowy program tego Seminarium wypełniały liczne spotkania studyjne, wizyty i wydarzenia. W tym czasie studentki David Yellin College of Education i Instytutu Pedagogiki UG spotkały się dwukrotnie:
7.12.2018 (piątek) - spotkanie w Synagodze w Gdańsku Wrzeszczu (ul. Partyzantów 7):
13.30 Wspólne oglądanie filmu „Janusz Korczak król dzieci”
14.15 Dyskusja o prawach dziecka inspirowana filmem (moderator: dr hab. M. Szczepska-Pustkowska, prof. nadzw.)
15.00 Udział w zapaleniu świec chanukowych
15.30 Czas na indywidualne kontakty
10. 12. 2018 (poniedziałek) - spotkanie w Instytucie Pedagogiki UG (sala A-306)
12.30 - 14.30 Studentki prezentowały ofertę i organizację kształcenia w Instytucie Pedagogiki UG; informację o działalności studenckich kół naukowych i prowadzonych przez nie projektach. Spotkanie zakończyło się wręczeniem drobnych upominków promujących Uniwersytet Gdański.
14.45 Przejście do Instytutu Psychologii UG (opieka dr Natasza Kosakowska-Berezecka)
W wyniku przeprowadzonych rozmów pojawiła się idea wspólnego projektu wymiany w ramach Programu ERASMUS +. Działania na rzecz tego projektu zostaną uruchomione na początku roku 2019.
I Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Edukacja-Społeczeństwo”: Edukacja i pedagogika w gąszczu pluralizmu religijności i areligijności
Zorganizowana przez Zakład Pedagogiki Ogólnej **Instytutu Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych UG **pod patronatem Zespołu Pedagogiki Ogólnej i Teorii Wychowania KNP PAN; **Gdańsk 19 - 20 listopada2018;**Wydział Nauk Społecznych.
XIII Międzynarodowa Konferencja „Szkolnictwo wyższe Ukrainy w kontekście europejskich przemian oświatowych” 22-25 listopada 2018 r. Kijów
Celem przyświecającym organizowanej w Kijowie już od trzynastu lat Konferencji „Szkolnictwo wyższe Ukrainy w kontekście europejskich przemian oświatowych” jest pobudzenie refleksji nad aktualnymi problemami szkolnictwa wyższego Ukrainy oraz poszukiwanie dróg jego rozwoju. Te kwestie są postrzegane jako niezwykle istotne dla procesu integracji ukraińskiego szkolnictwa wyższego z systemem europejskim, zwłaszcza w obszarze wdrażania systemu bolońskiego. Pracownicy Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego od lat nie tylko uczestniczą w spotkaniach konferencyjnych, ale też aktywnie współpracują z ukraińskimi instytucjami
oświatowymi, między innymi w ramach programu Erasmus+, a ponadto utrzymują ożywione kontakty z naukowcami z Ukrainy, którzy biorą udział w gdańskich konferencjach i prowadzą zajęcia w Instytucie.
Instytut Pedagogiki również w tym roku zaznaczył swój udział w działaniach podejmowanych na rzecz wspomnianej Konferencji, takich jak jej współorganizowanie, m.in. wraz z Ministerstwem Szkolnictwa i Nauki Ukrainy, Wschodnioeuropejskim Instytutem Psychologii, Instytutem Problemów Wychowania NAPN Ukrainy, Polskiej Akademii Nauk przedstawicielstwo w Kijowie. Ponadto uczestniczący w tej Konferencji dr hab. Maria Groenwald prof. nadzw. i dr Wojciech Siegień wygłosili wykłady w sesji plenarnej. Szczególnie podniosłym momentem było uroczyste przekazanie Instytutowi Pedagogiki - przez Dyrektor Wschodnioeuropejskiego Instytutu Psychologii prof. Irinę Manokhę – podziękowania za wieloletnią współpracę i złożenie życzeń z okazji 60-lecia Gdańskiej Pedagogiki, oraz wręczenie XII Profesjonalnej nagrody Ukrainy w dziedzinie psychologii i pedagogiki im. W.A. Romenca. Dr hab. Maria Groenwald prof. nadzw. została zaproszona również do kapituły nagrody.
"Resocjalizacyjny wymiar pracy skazanych w wybranych krajach Europy"
W dniu 15 czerwca 2018 roku W Instytucie Pedagogiki WNS odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa pt: " Resocjalizacyjny wymiar pracy skazanych w wybranych krajach Europy". Imprezą towarzyszącą był 27 ogólnopolski a 15 międzynarodowy Przegląd Sztuki Więziennej, zorganizowany przez Zakład Karny w Sztumie i Sztumskie Centrum Kultury. Uczestnicy konferencji porównywali warunki i możliwości pracy osób skazanych w różnych krajach Europy: Czechach, Litwie, Niemczech oraz w Polsce, dyskutowano także o efektywności procesu resocjalizacji penitencjarnej w Polsce i Europie. Wśród omawianych zagadnień pojawił się również rządowy program "praca dla więźniów" zainicjowany w roku 2016.
VI Konferencja Naukowo-Dydaktyczna z cyklu "Dzieci i młodzież na pograniczu kultur. Inspiracje kaszubskie" nt. "Treści literackie i historyczne w kaszubskiej edukacji językowej. Edukacja kaszubska w nowej podstawie programowej", Gdańsk 19.03.2018
Instytut Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą Zespół Dydaktyki przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN 16 marca 2018 roku, Uniwersytet Gdański
Międzynarodowe Seminarium Naukowe/ International Scientific Seminar
„Uczyć się od ...”/ „Учиться у ...”/ “To Learn from...”
SCIENTIFIC COMMITTEE
prof. zw. dr hab. Dorota Klus-Stańska (University of Gdansk)
prof. Olena Andruszczenko (Kharkov State Pedagogical University)
prof. Natalia B. Karabushchenko (Peoples’ Friendship University of Russia in Moscow)
prof. Irina Manokha (East European Institute of Psychology, Kiev)
prof. Tatiana Sakharova (Moscow State Pedagogical University)
dr hab. Maria Groenwald, prof. nzw. (University of Gdansk)
V Konferencja Naukowa z cyklu: „Dzieci i młodzież na pograniczu kultur. Inspiracje kaszubskie”, nt. „Edukacja kaszubska w nowej podstawie programowej. Literackie podstawy edukacji językowej”, WNS, Gdańsk 27 listopada 2017 r.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Kazimierz Sośnicki: tworzenie i przekraczanie struktur" pod patronatem Zespołu Pedagogiki Ogólnej KNP PAN, Gdańsk, 12 października 2017 r.
Międzynarodowa Konferencja nt. "Szkoła empatii, dialogu i inspiracji", Gdańsk, 25 września 2017 r.
I Ogólnopolskie Seminarium Naukowe dydaktyk szczegółowych: „Wokół pytań o naukowy status dydaktyk szczegółowych”, Gdańsk, 21-22 maja 2017 roku
Konferencja Naukowa, nt. „Podstawa programowa języka regionalnego – języka kaszubskiego. Treści kształcenia. Aspekty pedagogiczne i językoznawcze”, WNS, Gdańsk 8 maja 2017 r.
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
20170508-093528.jpg | 2.03 MB |
12 grudnia 2016 r. - WNS, Gdańsk: Konferencja Naukowa, nt. "Dwujęzyczność jako cel i kontekst kształcenia. Pytania o edukację kaszubską". Konferencja dedykowana dr hab. Kazimierzowi Kossak-Główczewskiemu, profesorowi nadzwyczajnemu
6-7 grudnia 2016 r. - WNS, Gdańsk: II Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa z cyklu: "W świetle i cieniu idei pedagogicznych", pt. "W świetle i cieniu idei Antona Makarenki"
19 maja 2016 r. - WNS, Gdańsk: II Konferencja Naukowa: "Językowe bycie w świecie” w ramach cyklu "Dziecko i dzieciństwo na pograniczu kultur i światów. Inspiracje kaszubskie”
9 -10 czerwca 2016 r. – WNS, Gdańsk, Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Edukacyjna rola języka/ Educational role of language
26 kwietnia 2016 r. – WNS, Gdańsk, Ogólnopolskie Seminarium Naukowe: SPOŁECZNE I EDUKACYJNE ZNACZENIE UNIWERSYTETU
25 – 26 września 2015 r. – WNS, Gdańsk: Ogólnopolska Konferencja: POMYŚLEĆ SZKOŁĘ INACZEJ. (RE)THINKING SCHOOL
18 maja 2016 r. - WNS, Gdańsk: Dyskusja Panelowa: „P♀DRĘCZNIKI BEZ UPRZEDZEŃ I DYSKRYMINACJI - PR♂JEKTOWANIE ZMIANY
21 marca 2016 r. - WNS, Gdańsk: I Konferencja Naukowa: "Językowy rozwój dziecka" w ramach cyklu "Dziecko i dzieciństwo na pograniczu kultur i światów. Inspiracje kaszubskie”
28 lutego 2016 r. - wykład otwarty Krystyny Nowak-Fabrykowski (Ph.D), Professor of Early Education Central Michigan University;
Seminarium Naukowe „Moje pedagogiczne credo” – cztery odsłony gdańskiej pedagogiki
Seminarium Naukowe
„Moje pedagogiczne credo” – cztery odsłony gdańskiej pedagogiki
JUBILEUSZ
PROF. DR HAB. JOANNY RUTKOWIAK
PROF. DR. HAB. LECHA MOKRZECKIEGO
PROF. DR. HAB. BOLESŁAWA NIEMIERKI
PROF. DR. HAB. JANA ŻEBROWSKIEGO
Uroczyste odsłonięcie tablicy głoszącej nadanie uchwałą Senatu z 25 czerwca 2015 roku auli S 203 imienia profesor Romany Miller
Gdańsk, 9 grudnia 2015 r
19 listopada 2015 r. – WNS, Gdańsk: Ogólnopolskie Seminarium Naukowe „Człowiek i cierpienie. Konteksty teoretyczne i metodyczne”
17 – 18 września 2015 r. – WNS, Gdańsk: Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Picturebooks, Democracy and Social Change”
4 września 2015 r. – WNS, Gdańsk: XII Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa W ramach cyklu „Rozwój Edukacji Akademickiej (REA)”
„Rola potwierdzania uprzednich efektów uczenia się w szkolnictwie wyższym w Polsce, Wielkiej Brytanii i Portugalii”
20 czerwca 2015 r., - WNS, Gdańsk: Sympozjum Naukowe „Polskie dziedzictwo edukacyjne od XVI do XX wieku – ciągłość i zmiana zorganizowane z okazji Jubileuszu 80. Urodzin Profesora LECHA MOKRZECKIEGO
29 kwietnia 2015 r., - WNS, Gdańsk: Wykład otwarty prof. UG, dr hab. Marii Groenwald
17 kwietnia 2015 r., - WNS, Gdańsk: Ogólnopolska Konferencja Naukowa
23 marca 2015 r., - WNS, Gdańsk: seminarium robocze w sprawie nawiązania współpracy naukowej z uczelniami na Ukrainie
3 marca 2015 r., - WNS, Gdańsk: Seminarium Naukowe
16 grudnia 2014 r, - WNS, Gdańsk: Ogólnopolskie Seminarium Naukowe
17 - 18 listopada 2014 r. - WNS, Gdańsk: Ogólnopolska Konferencja Naukowa
12 grudnia 2014 r. – UG, WNS, Gdańsk: XI Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa w ramach cyklu "Rozwój Edukacji Akademickiej" (REA)
Szkolnictwo wyższe wobec nowej rzeczywistości prawnej. Polski model akredytacji, dywersyfikacja uczelni, zróżnicowanie oferty programowej uczelni w związku z LLL, uznawanie efektów uczenia się poza edukacją formalną
5 grudnia 2014 r. - Wykład otwarty, prof. dr hab. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu
15 – 16 października 2014 r. – WNS, Gdańsk: Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa
6-7 października 2014 r. – WNS, Gdańsk; MIĘDZYNARODOWA INTERDYSCYPLINARNA KONFERENCJA NAUKOWA
18-20 września 2014 r. - WNS UG, Gdańsk; XX KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
8 października 2014 r. - Wykład otwarty, prof. Jelena Belavol (Moskiewski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny, Moskwa, Rosja)
2 kwietnia 2014 r. - Instytut Pedagogiki UG; wykład otwarty prof. dr hab. Mieczysława Malewskiego z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu
5 lutego 2014 r. - Instytut Pedagogiki UG; wykład otwarty prof. dr hab. Ewy Filipiak z UKW z Bydgoszczy
"Kulturowo - historyczna teoria rozwoju i aktywności Lwa S. Wygotskiego: trudności aplikacji dla praktyki i badań empirycznych"
16 grudnia 2013 r. - Ogólnopolskie Seminarium Naukowe
28 listopada 2013 r. - Wykład otwarty prof UWM, dr hab. Marzenny Nowickiej
20 listopada 2013 r. - Wykład prof. Teresy Vasconcellos (Lisbon School of Education
20 listopada 2013 r. - Wykład prof. UW, dr hab. Małgorzaty Żytko
"Badanie umiejętności trzecioklasistów czy testowanie uczniów: szansa na zmianę czy utrwalanie status quo edukacji wczesnoszkolnej"
19-21 września 2013 r. - VIII Zjazd Pedagogiczny
22-23 kwietnia 2013 r. - Ogólnopolskie Seminarium Naukowe
17 kwietnia 2013 r. - Dzień Pedagoga Specjalnego
22 czerwca 2010 r. - Jubileusz Pani prof. UG, dr hab. Ewy Rodziewicz
Ogólnopolska Konferencja Naukowa zorganizowana w IP 22 czerwca 2010
O ciągłym byciu w teraźniejszości. Rzecz o pedagogikach i pedagogiach dzisiaj.