MEDIA-BIZNES-KULTURA

O pandemii COVID-19, wojnie na Ukrainie, kryzysie klimatycznym i spowolnieniu gospodarczym, a przede wszystkim o ich wpływie na ekosystem mediów rozmawialiśmy podczas ósmej już edycji międzynarodowej konferencji naukowej Media - Biznes - Kultura. Pomorze 2023. Na zaproszenie Dyrekcji Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego odpowiedzieli przedstawiciele środowiska naukowego, a także praktycy reprezentujący media oraz instytucje z nimi współpracujące. W tym roku konferencja odbyła się w dniach 12-13 października, a ogromne zainteresowanie wydarzeniem skutkowało przekształceniem założonej wcześniej formuły online w hybrydową.

Baner konferencji M-B-K

Konferencję otworzyła dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG. Witając gości zgromadzonych na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego zwróciła uwagę na wyjątkowe warunki, z jakimi zmagamy się w obecnych czasach. Obok Konfliktów zbrojnych – tych na Ukrainie, ale też w Izraelu – oraz pandemii wspomniała o wyzwaniach związanych z rozwojem sztucznej inteligencji, oraz szeroko pojętą rewolucją cyfrową. Zwróciła uwagę na szczególną rolę mediów w rozwijaniu kompetencji medialnych, a także dostarczaniu rzetelnych informacji i kształtowaniu społecznego zrozumienia pojawiających się przed nami wyzwań.

Pierwsza część konferencji była okazją do uhonorowania odchodzących na emeryturę wieloletnich pracowników Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Złotym medalem Rektora Uniwersytetu Gdańskiego wyróżniona została Prof. dr hab. Jolanta Maćkiewicz, która z gdańską uczelnią związana była przez 46 lat. Laureatami srebrnego i brązowego medalu zostali odpowiednio redaktorzy Marek Ponikowski oraz Alina Kietrys, związani z gdańskim kierunkiem od pierwszych lat jego istnienia. Laudacje na cześć laureatów wygłosili dr Dominik Chomik, dr Konrad Knoch oraz dr Beata Czechowska-Derkacz.

Następnie wręczono nagrody laureatom ogólnopolskiego konkursu Medi@stery na najlepszą pracę magisterską z dziedziny wiedzy o mediach. Laureatem pierwszego miejsca został Wojciech Kułaga, który pod kierunkiem prof. Małgorzaty Lisowskiej-Magdziarz z Uniwersytetu Jagiellońskiego napisał pracę pt. „Od demotywatorów do wideo-memów na TikToku. Ewolucja memów internetowych”. Podobnie jak w latach ubiegłych, jego praca zostanie wydana w formie książkowej. Laureatką drugiego miejsca została Wiktoria Nylec (UW) za pracę „Tożsamość narodowa w czasie kryzysu na granicy polsko-białoruskiej na przykładzie tygodnika „Sieci”. Trzecie miejsce otrzymała Wirginia Anna Wywiał (UJ) i jej praca „Nowi ateiści kontra teiści. Ratowanie religii i Boga w debatach światopoglądowych".

Wyjątkowym elementem obrad plenarnych było spotkanie pod hasłem „Media a wojna w Ukrainie”, w którym gościem specjalnym była Vasilisa Stepanenko, laureatka Nagrody Pulitzera w kategorii Służba Publiczna za cykl relacji z oblężonego Mariupola podczas pierwszych tygodni inwazji Rosji na Ukrainę. Towarzyszyła jej Prof. Irena Ivanova, a dyskusję prowadziła dr Dominika Rafalska. Licznie zgromadzeni na sali słuchacze mogli zapoznać się z wyjątkową perspektywą tej młodej, zaledwie 23-letniej dziennikarki, która niespodziewanie została korespondentką wojenną. Opowiedziała ona o wyzwaniach związanych z relacjonowaniem tych tragicznych zdarzeń, poczuciu misji dziennikarskiej oraz byciu kobietą w stereotypowo męskiej profesji. Podzieliła się także z zasiadającymi na sali studentami poradami dotyczącymi początków pracy dziennikarskiej oraz zachowania higieny umysłowej podczas pracy w tak trudnych warunkach.

W panelu dyskusyjnym „Media akademickie i studenckie w świecie algorytmów i sztucznej inteligencji” prowadzonym przez dr Beatę Czechowska-Derkacz udział wzięli Zofia Przybysz oraz Aleksander Szlęzak, studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej UG, którzy podzielili się odpowiednio swoimi doświadczeniami dotyczącymi roli mediów studenckich w budowaniu więzi studenckich, a także wynikami badań nad funkcjonowaniem telewizyjnych kół naukowych w Polsce. Część wykładową zamknął Bartłomiej Chlabicz — Koordynator projektów edukacyjnych Warszawskiego Instytut Bankowości — wystąpieniem przybliżającym przenikanie się świata mediów i finansów. Panel ten uzupełniła dyskusja „Jak media akademickie i studenckie publikują̨ swoje treści i jak radzą̨ sobie z algorytmami”, w której z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego udział wzięli dr Konrad Knoch – opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego Neptun TV, dr Dominika Rafalska – opiekunka naukowa studenckiego portalu internetowego CDN oraz jego redaktorka naczelna Paulina Kozień. Przedstawicielami innych uczelni należących do Związku Uczelni Fahrenheita byli Małgorzata Omilian-Mucharska – redaktorka naczelna Gazety GUMed (Gdański Uniwersytet Medyczny) oraz prof. Krzysztof Goczyła – redaktor naczelny Pisma PG (Politechnika Gdańska).

„Reportaż̇ literacki w cyfrowej erze (r)ewolucji – nowe wyzwania” to temat przewodni panelu naukowego, którego prowadzeniem zajęła się dr Monika Białek. Panel rozpoczął się od referatu dr. Jana Miklasa-Frankowskiego, który przyjrzał się dwóm przykładom polskiego gonzo. Następnie głos zabrała Edyta Żyrek-Horodyska (Uniwersytet Jagielloński), która dokonała analizy projektu „Zona, Historie ze strefy zamkniętej” jako przykładu audioreportażu w czasach kryzysu. W kolejnym już w tej edycji konferencji wystąpieniu Zofia Przybysz zajęła się instagramowym profilem Mariusza Szczygła jako przykładem przenikania się elementów reportażu literackiego i mediów społecznościowych. Sylwetkę Maryny Okęckiej-Bromkowej i jej reportażom radiowym z czasów PRL przyjrzała się Magdalena Szydłowska z UWM w Olsztynie, natomiast panel zamknęło wspólne wystąpienie Anety Wójciszyn-Wasil oraz Olgi Białek Szwed z Katolickiego Uniwersytetu Lubuskiego, które pochyliły się nad relacjami polskich reporterów prasowych i radiowych z Ukrainy.

Na koniec pierwszego dnia konferencji odbyły się sekcje studencko-doktoranckie. Podzielone na trzy bloki referaty przedstawiło piętnastu młodych badaczy. Wśród tych niezwykle ciekawych wystąpień znalazły się referaty na temat szans i zagrożeń ze strony generatorów treści, dialogu w samorządowych mediach społecznościowych, a także patostreamingu jako przykładu dysfunkcji występujących w internecie.

Drugi dzień konferencji poświęcony został całkowicie obradom w sekcjach podzielonych łącznie na siedem obszarów tematycznych. W pierwszej części swoimi spostrzeżeniami w obszarach związków mediów z rynkiem, społeczeństwem i polityką podzieliło się łącznie piętnastu prelegentów reprezentujących uczelnie i instytucje z całej Polski. Nowością w tej edycji konferencji był także blok tematyczny Media a wojna na Ukrainie, podczas którego przedstawiciele Uniwersytetu w Charkowie zaprezentowali swoje wystąpienia w języku ukraińskim.

Druga i ostatnia część obrad w sekcjach poświęcona była zagadnieniom etyki i odpowiedzialności mediów, szeroko pojętym związkom między mediami, a komunikowaniem oraz komunikowania obrazem. Swoje prezentacje przedstawiło w nich siedemnastu prelegentów i prelegentek.

Tegoroczną edycję konferencji, podobnie jak w latach ubiegłych, zakończyła dr hab. Małgorzata Łosiewicz. Podziękowała uczestnikom za aktywny udział w konferencji, wyrażając także zachwyt nad ogromną frekwencją podczas części spotkań realizowanych na terenie Wydziału Nauk Społecznych. Wszystkie wystąpienia transmitowane były na żywo dzięki zaangażowaniu studenckiego Koła Naukowego NeptunTV.

Relacje są dostępne na kanale: https://www.youtube.com/watch?v=oWOcC9ciwp8&list=PLN9yx_kfbFZOfHw_HJtIURCEs-W9Ka9dQ

Więcej informacji o tegorocznej i poprzednich edycjach na stronie: www.mediabizneskultura.ug.edu.pl

Przygotowała: Agata Sułkowska

Załącznik Rozmiar
2015-media-biznes-kultura-program.pdf 9.31 MB
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 2. Lipiec 2020 - 10:59; osoba wprowadzająca: Natalia Miloch Ostatnia zmiana: poniedziałek, 13. Listopad 2023 - 20:14; osoba wprowadzająca: Adam Majchrzak