Inauguracja Projektu SUMED na Uniwersytecie Gdańskim

Inauguracja Projektu SUMED na Uniwersytecie Gdańskim

SUMED – Sustainable Multidimensional Media Contents

A New Project at the University of Gdańsk

The inauguration of the international project SUMED – “Sustainable Multidimensional Media Contents” took place at the University of Gdańsk, hosted by the Institute of Media, Journalism and Social Communication. The event gathered project partners and the project leader.

The inaugural meeting was held on 23–24 January 2023 and brought together participants from partner universities: the University of Malta (Malta), Turku University of Applied Sciences (Finland), Polytechnic University of Valencia (Spain), and the University of Gdańsk (Poland), along with the project leader, Innocamp PL (Poland) (https://www.facebook.com/innocamppl/). The meeting was organized by Dr Adam Jagiełło-Rusiłowski (project leader) and Dr Beata Czechowska-Derkacz from the Institute of Media, Journalism and Social Communication, University of Gdańsk, who serves as the project manager on behalf of UG.

During the two-day meeting, the participants developed the project work schedule and engaged in discussions about the media, best practices in teaching media-related disciplines, curriculum design, innovative teaching methods, and experience exchange.

Guests also visited the television, radio, and photography studios at the Faculty of Social Sciences, University of Gdańsk, as well as the cities of Gdańsk, Gdynia, and Sopot.

Dynamic changes in the media—both technological and content-related—require new approaches to media education and media production methods. The main goal of the project is to promote sustainable development, technology, and digital solutions in higher education and on the labour market, particularly in the field of media. To achieve this, the project involves organizing courses and workshops for educators, analyzing and updating curricula in media, social communication, television production, advertising, and public relations. This will lead to the creation of a shared educational environment (new syllabi and pilot courses for students) for four European partner universities. The project will provide participants with modern tools to implement innovative solutions in media education.

SUMED focuses on improving the competences of teachers and students in the context of an ever-changing media and technology landscape. It proposes new teaching methods and a catalogue of best practices in this area. The project also aims to increase professional development opportunities, as well as motivation and job satisfaction among teachers, students, and all partners and organizations involved.

The outcome of the project will be the creation of new teaching methods in the field of media education and the development and implementation of initiatives supporting sustainable development.

The project “Sustainable Multidimensional Media Contents” (SUMED) is implemented under the Erasmus+ Programme (Cooperation Partnerships in Higher Education – KA220-HED). The project leader is Innocamp PL (Poland), and the partners are: University of Gdańsk (Poland), Turku University of Applied Sciences (Finland), Universitat Politècnica de València (Spain), and University of Malta (Malta). The total project budget amounts to €400,000, with €65,000 allocated to the University of Gdańsk. The project runs from January 2023 to December 2025.

dr Beata Czechowska-Derkacz, Institute of Media, Journalism and Social Communication


SUMED – Sustainable multidimensional media contents – nowy projekt realizowany na Uniwersytecie Gdańskim

 

Inauguracja międzynarodowego projektu SUMED – ‘Sustainable multidimensional media contents’ (Zrównoważone, wielowymiarowe treści medialne) odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Wzięli w niej udział partnerzy i lider projektu.  

Spotkanie inaugurujące odbyło się w dniach 23-24 stycznia 2023 r. Wzięli w nim udział uczestnicy projektu z uczelni partnerskich: Uniwersytetu Maltańskiego (Malta), Uniwersytetu w Turku (Finlandia) Politechniki w Walencji (Hiszpania), Uniwersytetu Gdańskiego  oraz lider projektu: Innocamp PL (Polska: https://www.facebook.com/innocamppl/). Spotkanie zorganizowali dr Adam Jagiełło-Rusiłowski (lider projektu) oraz dr Beata Czechowska-Derkacz z Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego, która jest kierownikiem projektu z ramienia UG.

W czasie dwudniowego spotkania zaplanowano kalendarz prac, ale nie zabrakło czasu na dyskusje na temat mediów, dobrych praktyk w zakresie nauczania kierunków związanych z mediami, programów nauczania, innowacyjnych metod nauczania oraz wymianę doświadczeń.

Goście zwiedzili także studio telewizyjne, radiowe oraz fotograficzne na Wydziale Nauk Społecznych UG, a także Gdańsk, Gdynię i Sopot.

Dynamiczne zmiany w mediach, zarówno w zakresie technologicznym, jak i zasobów treści, wymagają nowych sposób medialnej edukacji i metod medialnej produkcji. Głównym celem projektu jest propagowanie zrównoważonego rozwoju, technologii i rozwiązań cyfrowych w sektorze szkolnictwa wyższego oraz na rynku pracy, przede wszystkim w obszarze mediów. W tym celu zaplanowano kursy i warsztaty dla nauczycieli, analizę i zmiany w programach nauczania kierunków związanych z mediami, komunikacją społeczną, produkcją telewizyjną, reklamą i public relations. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie wspólnego środowiska edukacyjnego (nowych sylabusów i pilotażowych kursów dla studentów) dla czterech europejskich uniwersytetów – partnerów projektu. Zapewni to wszystkim uczestnikom projektu atrakcyjne narzędzia do wdrażania nowych rozwiązań w zakresie edukacji medialnej.

SUMED koncentruje się na doskonaleniu umiejętności nauczycieli i uczniów w kontekście stale zmieniającego się świata mediów i nowych technologii, proponując nowe metody nauczania oraz katalog dobrych praktyki w tym zakresie. Celem projektu jest także zwiększenie możliwości rozwoju zawodowego, a także motywacji i zadowolenia z codziennej pracy wśród nauczycieli, studentów oraz wszystkich zaangażowanych w projekt partnerów i organizacji.

Rezultatem projektu będzie stworzenie nowych metod nauczania w zakresie szeroko rozumianej edukacji medialnej oraz tworzenie nowych inicjatyw i implementowanie rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój.

Projekt ‘Sustainable multidimensional media contents’ (“Zrównoważone, wielowymiarowe treści medialne”) – SUMED –  jest realizowany w ramach Programu Erasmus Plus (Cooperation partnerships in higher education – KA220-HED). Liderem projektu jest Innocamp PL (Polska), a partnerzy to: Uniwersytet Gdański (Polska), Turku University of Applied Sciences (Finlandia), Universitat Politecnics De Valencia (Hiszpania), University of Malta (Malta). Kwota dofinansowania całego projektu wynosi  400 000 euro, a kwota dofinansowania dla Uniwersytetu Gdańskiego to 65 000 euro. Czas realizacji projektu zaplanowano od stycznia 2023 r. do grudnia 2025 r.

 

 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Czcionka, logo</p>
<p>Opis wygenerowany automatycznie

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 25. Listopad 2025 - 14:13; osoba wprowadzająca: Paweł Kozielski Ostatnia zmiana: niedziela, 30. Listopad 2025 - 16:31; osoba wprowadzająca: Paweł Kozielski