Sympozjum "Przereklamowana konsumpcja" 10.04.2019

baner

 

Działania doznaniowe nie są już wyłącznie domeną czasu wolnego. Ich logika wdarła się w każdy fragment naszego życia, pochłaniając coraz więcej czasu i energii. Ludzie chcą doznawać, a więc „czuć”, „przeżywać”, „doświadczać czegoś”. Rzeczy i pieniądze przestały być jedynym wyznacznikiem sukcesu w życiu. To dążenie do wygodnego i przyjemnego życia pełnego wrażeń coraz częściej staje się celem życiowym współczesnych ludzi. Ten fenomen szczególnie widoczny jest w krajach, w których kultura konsumpcji jest mocno zakorzeniona. Jeszcze 150 lat temu większość społeczeństwa żyła w ubóstwie, a ich dominującą orientacją życiową była „orientacja na przetrwanie” (Schulze, 1992). Dziś nikt nie musi się martwić o podstawowe potrzeby, a orientacja na przetrwanie ustąpiła miejsca orientacji doznaniowej. Myślenie człowieka koncentruje się na kolekcjonowaniu doświadczeń, czyli dążeniu do ciągłej i coraz to bardziej wyrafinowanej przyjemności.

Problem pojawia się, gdy pozytywne doznania stają się wyłącznym celem w życiu. Człowiek odczuwa strach, że może czegoś nie doświadczyć, że jakaś przyjemność może go ominąć w życiu, że nie osiągnie tylu przyjemnych wrażeń, ile sobie założył. Co więcej, współczesny człowiek doświadcza paradoksu wyboru – im więcej ma możliwości doznań, tym trudniej mu określić czego najbardziej potrzebuje. Może także pojawić się rozczarowanie życiem, które nie jest zgodne z naszymi oczekiwaniami oraz obowiązującymi w społeczeństwie standardami.

Czy to właściwe podejście? Czy konsumpcja i kolekcjonowanie doznań przyjemnościowych to właściwy „przepis na szczęście”? Czy też inne doznania – te związane z pracą nad sobą, pracą dla innych i pracą z innymi na rzecz innych – tworzą prawdziwe szczęście? Nad tym będziemy się zastanawiać podczas tegorocznego sympozjum. Odwołamy się do dwóch odmiennych perspektyw – psychologicznej i ekonomicznej, a także spojrzymy na konsumpcję doznań, analizując to zjawisko w różnych obszarach naszego życia.

 

Wśród naszych prelegentów są:

  • prof. Brennan Davis (Orfalea College of Business),
  • prof. UKW dr hab. Elżbieta Kasprzak (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy),
  • dr hab. Tomasz Besta (Uniwersytet Gdański).

W ramach sympozjum odbędą się warsztaty dla młodzieży oraz studencka sesja naukowa, która będzie obejmować tematy związane ze zmianami społeczno-kulturowymi, dobrostanem, jakością życia, konsumpcją, materializmem.

Wstęp wolny!

Organizatorzy: Zakład Psychologii Ekonomicznej i Psychologii Organizacji Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego i Laboratorium Psychologii Ekonomicznej

Patronat honorowy: prof. UG dr hab. Jerzy Gwizdała, rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. UG dr hab. Tadeusz Dmochowski, dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego

Patronat medialny: gdansk.pl

Partner: KN Brevi manu

 

Więcej informacji na: www.przereklamowanakonsumpcja.ug.edu.pl

Program sympozjum

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 22. Marzec 2019 - 08:09; osoba wprowadzająca: Karolina Żuk-Wieczorkiewicz Ostatnia zmiana: czwartek, 4. Kwiecień 2019 - 08:45; osoba wprowadzająca: Karolina Żuk-Wieczorkiewicz