Relacje ze studentami, komunikacja bez przemocy, wellbeing – warsztaty dla nauczycieli akademickich i doktorantów Uniwersytetu Gdańskiego

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Czcionka, logo</p>
<p>Opis wygenerowany automatycznie

Zgodnie z dokumentem opracowanym przez ONZ Agenda 2030  wśród celów zrównoważonego rozwoju są dobre zdrowie i jakość życia oraz wysoka jakość edukacji. Szkolenia dla nauczycieli akademickich i doktorantów zrealizowane w ramach międzynarodowego projektu SUMED: „Zrównoważone, wielowymiarowe treści medialne” („Sustainable multidimensional media content”) miały za zadanie przyczynić się do realizacji i spełnienia tych celów. Partnerem projektu jest Uniwersytet Gdański – Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG.

W ramach projektu na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego odbyły się dwa szkolenia: „Sustainability in teaching (Wellbeing: „Równowaga jako warunek efektywności w pracy i dobrych relacji ze studentami” – w grudniu 2023 roku oraz „Komunikacja bez przemocy dla nauczycieli akademickich i doktorantów. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?” – w marcu 2024 roku.

Celem warsztatu z zakresu wellbeingu: „Równowaga jako warunek efektywności w pracy i dobrych relacji ze studentami” było zwiększenie samoświadomości nauczycieli akademickich w zakresie podejmowanych działań sprzyjających dobrostanowi i znoszenia barier na drodze do osiągnięcia równowagi. W ramach warsztatów zostały szeroko omówione zagadnienia związane z wypaleniem zawodowym i przedstawione czynniki mające wpływ na samopoczucie jednostki. Jednym z elementów szkolenia było budowanie relacji ze studentami i współpracownikami w oparciu o obustronny komfort pracy.

W warsztatach wzięli udział przedstawiciele czterech wydziałów i szkoły doktorskiej Uniwersytetu Gdańskiego, w sumie dwadzieścia jeden osób – profesorów, adiunktów, asystentów i doktorantów. Warsztaty otrzymały bardzo pozytywną ocenę w ankietach. Okazało się, że tego typu inicjatywy warsztatowe są bardzo potrzebne nauczycielom akademickim. Jak podsumowali: udział w nich przeciwdziała wypaleniu zawodowemu, ma pozytywny wpływ na planowanie i organizację pracy, zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Warsztaty wspierają także kompetencje dydaktyczne, z zakresu komunikacji zarówno ze studentami, jak i współpracownikami, kształtują kompetencje miękkie i  uczą radzenia sobie ze stresem. 

Głównym celem warsztatów „Komunikacja bez przemocy dla nauczycieli akademickich i doktorantów. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?” było zwiększenie kompetencji nauczycieli akademickich i doktorantów w zakresie budowania asertywnej komunikacji oraz radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi w pracy ze studentami i w czasie zawodowych kontaktów. Kontekstem były m.in. współczesna debata związana z tematyką zrównoważonego rozwoju: tolerancja, akceptacja inności, wykluczenie społeczne, ochrona środowiska, media jako narzędzia komunikacji.

W warsztatach udział wzięło dziewiętnaście osób z sześciu wydziałów i szkoły doktorskiej. Uczestnicy jako najważniejszy aspekt warsztatów wskazywali konieczność ciągłego dokształcania się w zakresie komunikacji. Wysoko oceniili praktyczny aspekt szkolenia, który kładzie naciska na komunikację bez przemocy, komunikację opartą na dyskusji. Zwrócili uwagę na zmiany zachodzące w relacjach zawodowych, które wymuszają poznawanie nowych technik komunikacji, szczególnie z pokoleniem Z, które kontaktuje się z otoczeniem w zupełnie inny sposób niż ich starsi koledzy. Kładzie także nacisk na inne wartości i tym samym formy komunikacji ze studentami muszą być oparte na zróżnicowanych metodach.

Uczestnicy obu warsztatów docenili szczególnie praktyczne aspekty szkoleń, możliwość włączenia do zajęć ze studentami i pracy zawodowej zdobytych umiejętności, szczególnie w zakresie pracy w grupach, która jest obecnie bardzo ocenianym elementem pracy naukowców.

Warsztaty poprowadziła Dorota Godlewska-Werner, doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zakładzie Psychologii Ekonomicznej i Psychologii Organizacji w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, doświadczona trenerka, nauczyciel akademicki i naukowiec. Naukę łączy z praktyką, współpracując z organizacjami jako konsultantka, trenerka i coach wspierając rozwój kompetencji miękkich. Jest absolwentką projektu Masters of Didactics realizowanego w Ghent University oraz Advanced Qualifications in Teaching realizowanego przez University of Groningen w ramach POWER, a także kursów “Tutoring akademicki” i “Tutoring akademicki dla praktyków” realizowanych w Uniwersytecie Gdańskim

Informacje o projekcie

Projekt SUMED - Sustainable multidimensional media contents (ENG); Zrównoważone, wielowymiarowe treści medialne (POL) jest realizowany w ramach Programu Erasmus Plus. Priorytet/działanie: Cooperation partnerships in higher education (KA220-HED)

Liderem projektu jest INNOCAMP PL Spółka z o.o. (Polska). Partnerzy projektu: University of Gdańsk (Polska), Turku University of Applied Sciences (Finlandia), Universitat Politecnics De Valencia (Hiszpania), University of Malta (Malta). Kierownikiem projektu z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego jest dr Beata Czechowska-Derkacz (Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG).

Głównym celem jest propagowanie zrównoważonego rozwoju, technologii i rozwiązań cyfrowych w sektorze szkolnictwa wyższego oraz na rynku pracy poprzez organizowanie kursów i warsztatów dla nauczycieli i studentów oraz stworzenie wspólnego środowiska edukacyjnego (nowych sylabusów i pilotażowych kursów). Zapewni to wszystkim uczestnikom projektu atrakcyjne narzędzia do wdrażania nowych rozwiązań w zakresie edukacji medialnej w swoich organizacjach. Wszystkie te działania są skoncentrowane na szeroko rozumianych mediach, w tym edukacji i produkcji medialnej, tworzeniu medialnych treści, strategii public relations i media relations, reklamy, marketingu, kreowania wizerunku czy badań rynku. Aktywność w tym obszarze stanowić będzie odpowiedź zarówno na współczesne cywilizacyjne wyzwania, jak i potrzeby otoczenia. SUMED koncentruje się na doskonaleniu umiejętności nauczycieli i uczniów w kontekście stale zmieniającego się świata mediów i nowych technologii, proponując nowe metody nauczania oraz katalog dobrych praktyk. Celem projektu jest także zwiększenie możliwości rozwoju zawodowego oraz motywacji i zadowolenia z codziennej pracy wśród nauczycieli, studentów i wszystkich zaangażowanych w projekt partnerów. Rezultatem projektu będzie stworzenie nowych metod nauczania w zakresie szeroko rozumianej edukacji medialnej oraz tworzenie nowych inicjatyw i implementowanie rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój.

 

Projekt Zrównoważone wielowymiarowe treści medialne – „SUMED”

Dofinansowane w ramach programu ERASMUS+

Akcja kluczowa nr KA220-HED - Współpraca partnerska w szkolnictwie wyższym w ramach umowy o dofinansowanie nr- 2022-1- PL01-KA220-HED-000089133

 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Czcionka, logo</p>
<p>Opis wygenerowany automatycznie

Obraz zawierający tekst, Czcionka, zrzut ekranu, Jaskrawoniebieski</p>
<p>Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający Czcionka, tekst, logo, symbol</p>
<p>Opis wygenerowany automatycznie

 

Zdjęcie w galerii

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: środa, 22. Maj 2024 - 19:48; osoba wprowadzająca: Adam Majchrzak Ostatnia zmiana: środa, 22. Maj 2024 - 19:50; osoba wprowadzająca: Adam Majchrzak