Seminaria kursowe

Psychologia mediów

Na seminarium będziemy analizować, jak media wpływają na funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i społeczne człowieka oraz jakie konsekwencje wiążą się z ich używaniem. Szczególną uwagę poświęcimy roli mediów – zwłaszcza społecznościowych – w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży oraz ich wpływowi na dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny. Obok potencjalnych zagrożeń będziemy badać również korzystne i adaptacyjne sposoby korzystania z mediów. Punktem wyjścia do dyskusji będą kluczowe teorie z obszaru psychologii mediów i nauk o komunikacji społecznej i mediach, takie jak społeczno-poznawcza teoria uczenia się, teoria kultywacji czy teoria używania i gratyfikacji, a inspiracją do formułowania problemów badawczych – przykłady z praktyki, m.in. media społecznościowe, reklamy, gry komputerowe, wirtualna rzeczywistość czy generatywna sztuczna inteligencja.

Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży

Seminarium dotyczy klinicznych aspektów diagnozy i funkcjonowania dzieci i młodzieży z grupy klinicznej oraz ich rodzin. Praca badawcza kursantów może skupiać się na wybranych aspektach funkcjonowania dzieci i młodzieży, osób sprawujących nad nimi opiekę, a także innych osób bezpośrednio lub pośrednio z nimi związanych (np. rodzeństwo, rówieśnicy, personel medyczny, szersza grupa społeczna).

Wybrane aspekty funkcjonowania seksualnego człowieka

Tematyka seminarium dotyczy szeroko pojętej seksualności człowieka. Obszary badawcze dotyczą różnych aspektów związanych z życiem seksualnym i ich wpływu na nasze codzienne funkcjonowanie. Prowadzone badania w ramach seminarium dotyczą między innymi: problematycznych zachowań seksualnych, zdrowia seksualnego czy też funkcjonowania w bliskich relacjach romantycznych. 

Neuropsychologia kliniczna dzieci i młodzieży

Seminarium koncentruje się na neuropsychologicznym ujęciu rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci oraz adolescentów w zdrowiu i w zaburzeniach. Wspólnie będziemy analizować m.in. ADHD, specyficzne zaburzenia językowe (DLD/SLI), zaburzenia ze spektrum autyzmu, dysleksję, zaburzenia pamięci czy następstwa urazów mózgu. Studenci zrealizują własny projekt badawczy lub kliniczny w oparciu o wybrany problem, korzystając z metod standardowych i eksperymentalnych. Jako mentor będę towarzyszyć uczestnikom w procesie badawczym i dyskusjach, dbając o połączenie rzetelności naukowej z praktycznym znaczeniem omawianych zagadnień.

Psychologiczne uwarunkowania sukcesu

Seminarium ma na celu stworzenie oraz zrealizowanie projektu badawczego związanego z sukcesem jednostki. Będziemy analizować wybrane czynniki sprawiające, że doświadczamy satysfakcji z życia i pracy. Przyjrzymy się zmiennym prowadzącym do realizacji celów. Obejmą one rolę zasobów wewnętrznych (samoocena, poczucie samoskuteczności, przekonanie o wolnej woli) oraz wartości i aspiracji. 

 

Załącznik Size
Seminaria kursowe 2025/2026 (01.09.2025) 11.64 KB
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 21. Czerwiec 2021 - 08:19; osoba wprowadzająca: Aleksandra Turzyńska-Ukrainets Ostatnia zmiana: wtorek, 9. Wrzesień 2025 - 09:34; osoba wprowadzająca: Michał Benikas