Projekty 2018-2019
Rozmowy o fotografii spotkanie z dr.Tomkiem Michałowskim - Muzeum Narodowe w Gdańsku 10.04.2019
Rozmowy o fotografii...
10 kwietnia 2019 roku, o godz. 17.00
wykład dr. Tomasza Michałowskiego pt. Logos obrazu
Zdaniem Tomasza Michałowskiego Logos jest terminem wieloznacznym i „w zależności od przyjętej etymologii jego ciężar jest położony na inny aspekt. […] Sztuka jest zdolna do komentowania i opisywania rzeczywistości a każde dzieło sztuki niesie za sobą przekaz. Obraz nie jest jednak tekstem, który da się czytać w powszechnie rozumianym sensie. Na pewno jest komunikatem stworzonym przez autora i skierowanym do odbiorcy, niemniej komunikacja wymaga jednak wysiłku z dwóch stron, umiejętności zakodowania i dekodowania informacji. Nie da się czegoś istotnego i ważnego powiedzieć o świecie i sobie samym bez włożonego w to poznanie wysiłku; żeby nawiązać kontakt z widzem, twórca musi się najpierw skomunikować ze sobą. Zadałem więc pytanie: jaka jest moja relacja z obrazem?”
Podczas wykładu w Gdańskiej Galerii Fotografii, autor przedstawi swoją koncepcję docierania „do tego co pierwsze, stałe i niezmienne, dlatego odwołał się do praw natury, których człowiek nie umiał zniszczyć. Przy ich udziale chciał się zbliżyć do ukrytych przed okiem człowieka warstw rzeczywistości.”
Dr Tomasz Michałowski – fotograf oraz pedagog. Ukończył Wydział Operatorski w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Pracuje jako operator filmowy i telewizyjny a także jako wykładowca Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz w Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Polskiej Akademii Filmowej. Otrzymał stypendium fotograficzne w Pepiniers w Chalon Sur Saone. Zrealizował łącznie ponad 100 filmów dokumentalnych i fabularnych. W latach 90. zasłynął cyklem pejzaży, w których poruszał kwestie związane z rytualnym aspektem egzystencji człowieka. Jako fotograf uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach w kraju (m.in. Suwałki, Warszawa, Katowice, Poznań, Łódź, Opole, Gdańsk) i za granicą (m.in. Holandia, Finlandia, Kopenhaga, Rzym, Paryż, Berlin, Bratysława).
Wykład zorganizowany we współpracy Uniwersytetu Gdańskiego (kierunek Dziennikarstwo I Komunikacja Społeczna, Specjalność Fotograficzna oraz Naukowe Koło Fotograficzne Uniwersytetu Gdańskiego im. Edwarda Hartwiga) z Muzeum Narodowym w Gdańsku (Gdańska Galeria Fotografii). Współorganizator i koordynator: dr hab. Karolina Aszyk prof. UG
PhotoArea III - wystawa w Galerii OT RONDO, Słupsk 12.03.2019
PhotoArea III
12 marca 2019 roku, w Galerii OtRondo w Słupsku odbyła się wernisaż wystawy fotografii pt. PhotoArea III. Składały się na nią fotografie studentów Uniwersytetu Gdańskiego pochodzące z realizacji dyplomowych stopnia magisterskiego, prace studenckie Specjalności Fotograficznej kierunku Dziennikarstwo I Komunikacja Społeczna oraz Naukowego Koła Fotograficznego Uniwersytetu Gdańskiego im. Edwarda Hartwiga.
Prezentowane prace powstały pod kierunkiem dr hab. Zbigniewa Treppy prof. UG, dr hab. Karoliny Aszyk oraz mgr Aleksandry Żukowskiej. Są one efektem wdrożenia autorskiego programu dydaktycznego umożliwiającego podjęcie przez studentów indywidualnej ścieżki kształcenia dostosowanej do ich osobistych predyspozycji i upodobań artystycznych. Wybór tematyki prac fotograficznych następuje w trakcie trwania zajęć z zakresu fotografii medialnej oraz podczas trwania seminarium. Uzależniony jest on od preferencji studentów, od zainteresowań określoną dziedziną fotografii, konwencji i strategii fotograficznych, a nawet od emocjonalnych upodobań wynikających ze specyficznych wrażliwości na obraz. Zakres tematyki obejmować może zarówno kwestie społeczne, problematykę indywidualną, co kwestie związane z morfologią obrazu, specyficznymi cechami języka obrazu. Do wyboru przez studentów pozostaje także szerokie spectrum dziedzin obrazu fotograficznego: od dokumentu po kreację.
Warsztaty fotografii kamerą wielkoformatową z T.Zerkiem, Muzeum Narodowe w Gdańsku 14.12 2018
Warsztaty fotografowania aparatem wielkoformatowym
14 grudnia 2018 roku w Gdańskiej Galerii Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku odbyły się warsztaty fotografowania aparatem wielkoformatowym prowadzone przez Tomasza Zerka. Uczestniczyli w nich studenci Specjalności Fotograficznej kierunku Dziennikarstwo I Komunikacja Społeczna, członkowie Naukowego Koło Fotograficznego, pod opieką dr Karoliny Aszyk. Spotkanie jest wynikiem współpracy, która została zawiązana pomiędzy Uniwersytetem Gdańskim, kierunkiem Dziennikarstwo I Komunikacja Społeczna oraz Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Rozmowy o fotografii spotkanie z prof. G.Przyborkiem, Muzeum Narodowe w Gdańsku 24.04.2018
Rozmowy o fotografii...
24 kwietnia 2018 roku, o godz. 17.00
wykład prof. dr. hab. Grzegorza Przyborka pt. Świat złudzeń (fenomen fotografii)
Fotografia zawsze tworzy własną rzeczywistość. Jej tworzywem jest jednak materialność, stąd pytanie o jej relację ze światem, o mimesis. Czy fotografia jest mimetyczna względem otoczenia? Przychodzimy na świat bez obrazów rzeczywistości. Z chwilą narodzin musimy nauczyć się widzieć świat i zgromadzić w naszym banku jego obrazy. Profesor Przyborek stawia pytanie, czy fotografia tworzy obraz, który jest podobny do rzeczywistości czy raczej do naszej wiedzy o tej rzeczywistości (czyli do obrazów mentalnych)? Czy patrząc na zdjęcie korzystamy z wyobraźni, czy z wcześniej nabytej wiedzy?
Mimesis fotografii to nie lustrzane podobieństwo do rzeczywistości, ale uleganie złudzeniu, że widzimy rzeczywistość. Nowe kierunki w fotografii raczej nie odkrywały wyglądu świata – ale dekonstruowały nasze dotychczasowe widzenie. Sztuka chce oduczyć nas automatyzmów percepcyjnych.
Kontynuując te rozważania, wykład w Gdańskiej Galerii Fotografii dotyczyć będzie różnych sposobów patrzenia na fotografię, zachęcając jednocześnie do zastanowienia się nad jej istotą.
Wykład będzie oparty na przykładach prac wybranych artystów oraz wybranych, najważniejszych etapów w dorobku artystycznym Grzegorza Przyborka: odkrywanie możliwości fotografii, obraz bez fizycznego piętna artysty (ikona), fotografia – rzeźba, wiarygodność fotografii – główny atut, samodzielne egzystencje świata fotografii poza rzeczywistością.
Prof. Grzegorz Przyborek – fotograf, teoretyk oraz pedagog. Ukończył Wydział Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), od 1976 roku jest pracownikiem dydaktyczno-naukowym tejże uczelni. Ponadto jest wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jest nauczycielem i mentorem wielu uznanych współczesnych artystów dziedzin wizualnych. W swojej pracy zawodowej nie ogranicza się wyłącznie do fotografii, lecz chętnie łączy ją z innymi dziedzinami sztuki. Tworzy charakterystyczne dla siebie instalacje (nierzadko skomplikowane), w których wykorzystuje złudzenia optyczne, skłaniając tym samym widza do podjęcia refleksji nad tym, co widzi. Wielokrotnie realizował wystawy w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach m. in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Stadtmuseum Gross-Gerau w Nadrenii, Collectiones des Artotheques „Photographie d’Auteur” w Lyonie, Kolekcja firmy Radici-Group w Bergamo, Fonds National d'Art Contemporain w Paryżu.
Wykład zorganizowany we współpracy Uniwersytetu Gdańskiego (kierunek Dziennikarstwo I Komunikacja Społeczna, Specjalność Fotograficzna oraz Naukowe Koło Fotograficzne Uniwersytetu Gdańskiego im. Edwarda Hartwiga) z Muzeum Narodowym w Gdańsku (Gdańska Galeria Fotografii). Współorganizator i koordynator: dr Karolina Aszyk.