Podsumowanie Konferencji MEDIA-BIZNES-KULTURA, Pomorze 2025. 20 lat doświadczeń i spotkań.
Jubileuszowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025
20 lat doświadczeń i spotkań
10. jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja MEDIA-BIZNES-KULTURA. Pomorze 2025 zgromadziła ponad 70 gości z ośrodków naukowych z Polski i zagranicy. Obfitowała w wiele wydarzeń, były to m.in. wykłady plenarne, 35 lat pracy twórczej profesora Zbigniewa Treppy, debata o mediach publicznych, dyskusje w ramach podstolików medialnych, pokaz filmu „The Grave”, wręczenie nagród w konkursie Media@stery oraz 7. Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
MEDIA-BIZNES-KULTURA to międzynarodowa konferencja naukowa, która odbywa się co dwa lata i jest organizowana przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Gromadzi naukowców z ośrodków naukowych z Polski i zagranicy, przedstawicieli biznesu, pracowników mediów oraz instytucji kultury współpracujących z mediami i jest to jedno z najbardziej znaczących spotkań teoretyków i praktyków oraz forum wymiany poglądów na temat etycznych, technologicznych, kulturowych oraz rynkowych procesów związanych z komunikacją społeczną i mediami. 10. jubileuszowa edycja koncentrowała się na zagadnieniach inkluzywności w mediach i komunikacji.
Uroczyste otwarcie konferencji odbyło się z udziałem dr hab. Urszuli Patockiej-Sigłowy, prof. UG, prorektorki UG ds. studenckich UG oraz prof. dra hab. Michała Harciarka dziekana Wydziału Nauk Społecznych UG.
Konferencję otworzyła dyrektorka Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG, dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG. W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na tematykę tegorocznych obrad oraz jubileuszowy charakter konferencji: - W przestrzeni przyjaznego nowym ideom Gdańska, możemy się spotykać i dzielić doświadczeniem, wiedzą i innowacyjnym podejściem do wyzwań współczesności. Innowacyjność to jednak nie tylko kategoria ekonomiczna, lecz także społeczna i kulturowa – zależna od zaufania, współpracy i wymiany idei. To przesłanie jest nam bliskie. Chcemy mówić o innowacji, która nie wyklucza, lecz włącza, o rozwoju, który rodzi się ze spotkania, a nie z rywalizacji – podkreśliła.
Wykłady plenarne wygłosili: prof. dr hab. Iwona Hofman (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski (Akademia Leona Koźmińskiego), Redaktor Alina Kietrys, prof. dr hab. Jadwiga Woźniak-Kasperek (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Józef Majewski (Uniwersytet Gdański), dr hab. Katarzyna Kopecka-Piech, prof. UMCS, dr Kamil Fil, Julia Parafiniuk, (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie). W wykładach prelegenci podejmowali tematykę mediów publicznych, pokolenia millenialsów w mediach, integracyjności nauk o komunikacji społecznej i mediach, kondycji współczesnego dziennikarstwa, popkultury w mediach. Zgodnie z ideą tegorocznej konferencji była to szeroka debata o inkluzywności w mediach i komunikacji, rozumianej jako reprezentacja różnorodnych grup społecznych, otwarty dostęp do informacji oraz aktywne uczestnictwo w debacie publicznej.
W ramach tegorocznej konferencji odbyła się uroczystość 35-lecia pracy twórczej prof. dra hab. Zbigniewa Treppy nad sferą kultową w nurcie sztuki fotomedialnej. Laudację wygłosił prof. dr hab. Józef Majewski, a okolicznościowy referat: „Sacrum w sztuce współczesnej” – dr Roman Nieczyporowski. Za swoją pracę i wkład w rozwój naszej uczelni prof. dr hab. Zbigniew Treppa został uhonorowany Srebrnym Medalem Uniwersytetu Gdańskiego: Doctrinae Sapientiae Honestati. Goście mieli także możliwość obejrzenia wystawy „HaDerech czyli Ta Droga”, którą otworzyła dr hab. Karolina Aszyk-Treppa, prof. UG, która wspólnie z prof. Treppą stworzyła na Wydziale Nauk Społecznych UG „Galerię 301”.
Ważnym momentem konferencji jest wręczenie nagród laureatom ogólnopolskiego konkursu Medi@stery za najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach. Konkurs jest cyklicznie organizowany przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG i został zainicjowany w celu promowania najwybitniejszych prac absolwentów magisterskich studiów dziennikarskich. Laureatką pierwszego miejsca w 11. edycji konkursu została Anna Grabowska za pacę: „Art. Branding – promocja przez sztukę. Charakterystyka i analiza zjawiska w oparciu o wybrane przykłady” (promotor: dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński). Drugie miejsce zajęła Anna Kulma za pracę „Media społecznościowe jako instytucja socjalizacji politycznej na przykładzie młodzieżówek polskich partii politycznych” (promotor: prof. dr hab. Agnieszka Hess, Uniwersytet Jagielloński). Trzecie miejsce przypadło Agacie Myszce za pracę: „Zmiany w języku polskich ogłoszeń o pracę w latach 1995-2024. Analiza porównawcza” (promotor: dr hab. Magdalena Hodalska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński). Nagrody wręczyły: dyrektorka Instytutu prof. Małgorzata Łosiewicz oraz wicedyrektorka – dr hab. Anna Ryłko-Kurpiewska, prof. UG. Rozmowę z laureatkami poprowadziła Paulina Kozień, studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej UG. Główną nagrodą dla laureata pierwszego miejsca jest publikacja zwycięskiej pracy w formie książki, a w czasie uroczystości wręczenia nagród Medi@stery publiczność ma możliwość wysłuchania fragmentów wydanej pracy z poprzedniej edycji. W tym roku odczytany został fragment książki Agnieszki Kurpias: „Krytyka literacka w mediach społecznościowych” (promotor prof. dr hab. Iwona Hofman, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), która została laureatką konkursu w 2024 roku.
W czasie konferencji odbyła się otwarta debata o mediach publicznych pt. „Bitwa o inkluzywność. Co dalej z mediami publicznymi?”, którą moderowali: dr Monika Białek oraz dr hab. Konrad Knoch (Uniwersytet Gdański). W debacie w roli ekspertów udział wzięli: prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski, Redaktor Mariusz Szmidka („Zawsze Pomorze”), prof. dr hab. Iryna Ivanowa, (Charkowski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny im. Semena Kuznetsa) oraz prof. Yuliya Nesteriak i prof. Yurij Nesteriak (Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie).
Sercem konferencji są panele naukowe, które w czasie 10. jubileuszowej edycji odbyły się w nowej formule podstolików medialnych. Jak podkreśliła dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG: – Wprowadzając „podstoliki medialne”, przyjęliśmy zarazem ideę „slow conference”, zainspirowaną ruchem „slow science.” Choć szybkie tempo nauki jest ważne, potrzebujemy też czasu, by myśleć, czytać, rozmawiać i rozwijać idee. Naszym celem jest kultura refleksji i współpracy, która służy zarówno nauce, jak i społeczeństwu.
Obrady w podstolikach toczyły się wokół kilku kluczowych obecnie w obszarze mediów tematów: „Jak rozmawiać inkluzywnie o historii, kulturze i sztuce?” (moderator dr hab. Konrad Knoch), „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości” (moderatorka dr Beata Czechowska-Derkacz, Uniwersytet Gdański), „Komunikowanie polityczne: zagrożenia dla systemu demokratycznego” (moderatorzy dr Michalina Ahmad, dr Grzegorz Kapuściński, dr Dominika Rafalska, dr hab. Jacek Wojsław, Uniwersytet Gdański) „Edukacja medialna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu” (moderatorka dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin, prof. UPJPII, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II), „Komunikowanie w liturgii: współczesne wyzwania dla wizualności w kulcie” (moderator prof. dr hab. Zbigniew Treppa).
W ramach podstolika medialnego „Media a zrównoważony rozwój – wyzwania i kompetencje przyszłości” odbyło się podsumowanie Międzynarodowego Projektu SUMED: Sustainable multidimensional media contents, realizowanego na Uniwersytecie Gdańskim w ramach Programu Erasmus Plus, pod kierunkiem dr Beaty Czechowskiej-Derkacz. Spotkanie było okazją do zaprezentowania referatów, których tematyka dotyczyła wprowadzania celów zrównoważonego rozwoju w środowisku medialnym, a także podzielenia się doświadczeniem i dobrymi praktykami z realizacji projektu. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele wszystkich uczelni partnerskich: prof. Ġorġ Mallia, dr Monika Masłowska (University of Malta), Milla Järvipetäjä (Turku University of Applied Sciences), dr Julio González Liendo (Universitat Politècnica de València), dr Dominik Chomik (Uniwersytet Gdański) oraz lider projektu: INNOCAMP PL. Wprowadzeniem w tematykę obrad był referat dr hab. Sylwii Mrozowskiej, prof. UG, dyrektorki Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego pt. „Zrównoważony rozwój jako wyzwanie cywilizacyjne. Czy uczelnie są na to przygotowane?”.
Podsumowaniem pierwszego dnia konferencji Media-Biznes-Kultura była projekcja filmu pt. „The Grave” (Mogiła), w reżyserii Allie Wharf’a, a po projekcji można było wysłuchać rozmowy z autorem zdjęć do filmu Oleksijem Yeroshenko, którą poprowadziła dr Dominika Rafalska (Uniwersytet Gdański). Zwieńczeniem drugiego dnia konferencji było 7. Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
W organizację i medialną obsługę konferencji zaangażowali się studenci kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna UG, szczególnie aktywnie studenci kół naukowych: Radiowców, CDN, Neptun TV oraz Inspiar, na co dzień tworzący studenckie media Uniwersytetu Gdańskiego: Radio MORS, Portal Internetowy CDN oraz telewizję Neptun TV.
Beata Czechowska-Derkacz, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG
Jubilee Conference MEDIA-BUSINESS-CULTURE. Pomerania 2025
20 years of experience and meetings
The 10th Jubilee International Conference MEDIA-BUSINESS-CULTURE. Pomerania 2025 brought together over 70 guests from academic centers in Poland and abroad. The event featured a wide range of activities, including plenary lectures, the celebration of 35 years of creative work by Professor Zbigniew Treppa, a debate on public media, discussions within media subpanels, a screening of the film The Grave, the Media@stery competition awards ceremony, and the 7th National Seminar of the Forum of Young Media and Communication Scholars of the Polish Communication Association.
MEDIA-BUSINESS-CULTURE is an international academic conference held biennially and organized by the Institute of Media, Journalism and Social Communication at the University of Gdańsk. It brings together scholars from Poland and abroad, representatives of business, media professionals, and cultural institutions cooperating with the media. It is one of the most significant meetings of theorists and practitioners and serves as a forum for exchanging views on ethical, technological, cultural, and market processes related to social communication and media.
The 10th Jubilee edition focused on inclusivity in media and communication.
The conference was officially opened by Assoc. Prof. Urszula Patocka-Sigłowa, Vice-Rector for Student Affairs of the University of Gdańsk, and Prof. Michał Harciarek, Dean of the Faculty of Social Sciences.
The opening address was delivered by Assoc. Prof. Małgorzata Łosiewicz, Director of the Institute of Media, Journalism and Social Communication at the University of Gdańsk. She emphasized the conference’s theme and its anniversary character: - “In the space of Gdańsk – a city open to new ideas – we can meet and share experience, knowledge, and an innovative approach to contemporary challenges. Innovation, however, is not only an economic category but also a social and cultural one – dependent on trust, cooperation, and the exchange of ideas. This message is close to us. We want to talk about innovation that does not exclude but includes, about development that arises from encounter, not competition,” she underlined.
Plenary lectures were delivered by: Prof. Iwona Hofman (Maria Curie-Skłodowska University in Lublin), Prof. Stanisław Jędrzejewski (Kozminski University), Editor Alina Kietrys, Prof. Jadwiga Woźniak-Kasperek (University of Warsaw), Prof. Józef Majewski (University of Gdańsk), Assoc. Prof. Katarzyna Kopecka-Piech, Dr Kamil Fil, and Julia Parafiniuk (Maria Curie-Skłodowska University in Lublin). The lectures addressed such topics as public media, the millennial generation in media, the integrative nature of media and communication studies, the condition of modern journalism, and pop culture in the media. In line with the conference’s guiding idea, the plenaries formed a broad debate on inclusivity in media and communication—understood as the representation of diverse social groups, open access to information, and active participation in public debate.
A highlight of the conference was the celebration of 35 years of creative work by Prof. Zbigniew Treppa in the field of photomedia art devoted to the sacred sphere. A laudation was delivered by Prof. Józef Majewski, and a special lecture titled “The Sacred in Contemporary Art” by Dr Roman Nieczyporowski. For his contribution to the development of the University, Prof. Treppa was honored with the Silver Medal of the University of Gdańsk – Doctrinae Sapientiae Honestati.
Guests also attended the exhibition “HaDerech – The Way”, opened by Assoc. Prof. Karolina Aszyk-Treppa, who, together with Prof. Treppa, founded the Gallery 301 at the Faculty of Social Sciences, University of Gdańsk.
An important part of the conference was the Media@stery National Competition Awards for the best master’s thesis in media studies, organized annually by the Institute. The first prize in the 11th edition went to Anna Grabowska for the thesis “Art Branding – Promotion Through Art. Characteristics and Analysis of the Phenomenon Based on Selected Examples” (supervisor: Assoc. Prof. Weronika Świerczyńska-Głownia, Jagiellonian University). The second prize was awarded to Anna Kulma for “Social Media as an Institution of Political Socialization: The Case of Polish Youth Wings of Political Parties” (supervisor: Prof. Agnieszka Hess, Jagiellonian University).
The third prize went to Agata Myszka for “Changes in the Language of Polish Job Advertisements 1995–2024. A Comparative Analysis” (supervisor: Assoc. Prof. Magdalena Hodalska, Jagiellonian University). Awards were presented by Prof. Małgorzata Łosiewicz and Assoc. Prof. Anna Ryłko-Kurpiewska, Deputy Director of the Institute. The discussion with the laureates was led by Paulina Kozień, a journalism student at UG. The first-prize winner’s thesis is traditionally published as a book, and during the ceremony, a fragment from the previous year’s winning work was read: Agnieszka Kurpias’s “Literary Criticism in Social Media” (supervisor: Prof. Iwona Hofman, Maria Curie-Skłodowska University, Lublin).
The conference also featured an open debate on public media, titled “The Battle for Inclusivity. What’s Next for Public Media?”, moderated by Dr Monika Białek and Dr Konrad Knoch (University of Gdańsk). Experts included Prof. Stanisław Jędrzejewski, Editor Mariusz Szmidka (Zawsze Pomorze), Prof. Iryna Ivanova (Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics), and Profs. Yuliya and Yurij Nesteriak (Taras Shevchenko National University of Kyiv).
The core of the conference were the scientific panels, which, for this 10th jubilee edition, adopted a new format—media subpanels. As Prof. Łosiewicz noted: - “By introducing media subpanels, we embraced the idea of a ‘slow conference’, inspired by the ‘slow science’ movement. While fast-paced research is important, we also need time to think, read, discuss, and develop ideas. Our goal is a culture of reflection and cooperation that benefits both science and society.”
The subpanels addressed key current issues in the field of media:
- How to Talk Inclusively About History, Culture, and Art? (moderator: Dr Konrad Knoch)
- Media and Sustainable Development – Challenges and Competences for the Future (moderator: Dr Beata Czechowska-Derkacz, University of Gdańsk)
- Political Communication: Threats to the Democratic System (moderators: Dr Michalina Ahmad, Dr Grzegorz Kapuściński, Dr Dominika Rafalska, Assoc. Prof. Jacek Wojsław, University of Gdańsk)
- Media Education as a Tool Against Exclusion (moderator: Assoc. Prof. Klaudia Cymanow-Sosin, Pontifical University of John Paul II)
- Communication in Liturgy: Contemporary Challenges for Visuality in Worship (moderator: Prof. Zbigniew Treppa).
As part of the subpanel Media and Sustainable Development, a session summarized the international project SUMED – Sustainable Multidimensional Media Contents, implemented at the University of Gdańsk under the Erasmus+ Programme, led by Dr Beata Czechowska-Derkacz (University of Gdańsk). The meeting included presentations on integrating sustainable development goals into the media environment and sharing project experiences and best practices. Participants included representatives from all partner universities: Prof. Ġorġ Mallia, Dr Monika Masłowska (University of Malta), Milla Järvipetäjä (Turku University of Applied Sciences), Dr Julio González Liendo (Universitat Politècnica de València), Dr Dominik Chomik (University of Gdańsk), and the project leader INNOCAMP PL. The session was introduced by Assoc. Prof. Sylwia Mrozowska, Director of the Centre for Sustainable Development, University of Gdańsk, with the presentation “Sustainable Development as a Civilizational Challenge. Are Universities Ready for It?”
The first day concluded with a screening of The Grave, directed by Allie Wharf, followed by a discussion with cinematographer Oleksij Yeroshenko, moderated by Dr Dominika Rafalska (University of Gdańsk). The conference ended with the 7th National Seminar of the Forum of Young Media and Communication Scholars of the Polish Communication Association.
The organization and media coverage of the event were supported by students of journalism and social communication at UG, especially members of student media outlets: Radio MORS, CDN Internet Portal, and Neptun TV.
Beata Czechowska-Derkacz, Institute of Media, Journalism and Social Communication, University of Gdańsk