35 lat pracy twórczej prof. dra hab. Zbigniewa Treppy

W ramach 10. jubileuszowej Konferencji Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2025 na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się uroczystość 35-lecia pracy twórczej prof. dra hab. Zbigniewa Treppy nad sferą kultową w nurcie sztuki fotomedialnej. W wydarzeniu uczestniczyli naukowcy z ośrodków badawczych z Polski i zagranicy oraz studenci kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Gdańskim.

Prof. dr hab. Zbigniew Treppa, autor licznych artykułów naukowych, kilkunastu monografii i wystaw indywidualnych z dziedziny fotografii inscenizacyjnej oraz laureat konkursów z dziedziny fotografii projektowej w swojej pracy naukowo-artystycznej skupia się przede wszystkim na fotograficznych aspektach tzw. Acheropitów – obrazów nie-ludzką-ręką-wykonanych. Wypromował licznych absolwentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, a dzięki jego staraniom studenci mogą podnosić swoje kompetencje w nowoczesnym laboratorium fotograficznym na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, prezentować swoje prace w przestrzeni Wydziału oraz w powołanej przez prof. Treppę i dr hab. prof. UG Karolinę Aszyk-Treppę „Galerii 301”.

Laudację w czasie uroczystości wygłosił prof. dr hab. Józef Majewski (Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego). Podkreślił znaczenie pracy naukowej i dydaktycznej prof. Zbigniewa Treppy:

- Nie wiem, co skłoniło Zbigniewa Treppę do przyjęcia propozycji pracy na dziennikarstwie i komunikacji społecznej w Uniwersytecie Gdańskim, ale wiem, że przyjęcie przez niego tej propozycji znacząco wzbogaciło teoretycznie i praktycznie Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Chyba jesteśmy jedynym takim instytutem, i to nie tylko w Polsce, który może poszczycić się Pracownią Fotograficzną, a jednocześnie Zakładem Antropologii Obrazu. Korzystają na tym studentki i studenci, przyszłe dziennikarki i przyszli dziennikarze przyszłe pracownice i przyszli pracownicy mediów - zaznaczył.

Referat, pt. „Sacrum w sztuce współczesnej” wygłosił w czasie uroczystości , dr Roman Nieczyporowski. Goście mogli także obejrzeć wystawę autorstwa prof. Zbigniewa Treppy: „HaDerech czyli Ta Droga”.

Z okazji jubileuszu prof. Zbigniew Treppa został odznaczony Medalem Uniwersytetu Gdańskiego DOCTRINAE SAPIENTIAE HONESTATI za pełną zaangażowania działalność na rzecz rozwoju Wydziału Nauk Społecznych a także nieustające wspieranie Uniwersytetu Gdańskiego oraz budowanie pozytywnego wizerunku naszej Alma Mater. Medal wraz z gratulacjami wręczyli dr hab. prof. UG Urszula Patocka-Sigłowy, prorektor ds. studenckich oraz prof. dr hab. Michał Harciarek, Dziekan Wydziału Nauk Społecznych

Jubileusz 35 lat pracy twórczej prof. Zbigniewa Treppy nad sferą kultową w nurcie sztuki foto-medialnej łączy się z realizacją projektu artystyczno-badawczego rozwijanego przez niego do dziś. Autor rozpoczął pracę nad projektem mając ponad dziesięcioletni dorobek twórczy. Pierwsza wystawa indywidualna autora miała miejsce na początku stanu wojennego (1982 r.) w przestrzeni prywatnej z udziałem publiczności – łącznie na jego dorobek składa się osiemnaście premierowych wystaw indywidualnych. Od pierwszych wystaw monograficznych, po ostatnią prezentację HaDerech czyli Ta Droga, twórczość prof. Zbigniewa Treppy stanowi świadomy wybór kierunku rozwoju w obszarze fotografii inscenizacyjnej.

Praca nad tym projektem nie wyczerpuje wszystkich aktywności twórczych autora. Poza działalnością o charakterze artystycznym, od ponad dwudziestu lat bada naukowo artefakty kultu religijnego oraz obrazy nie-ręką-wykonane. W ostatnim dziesięcioleciu prof. Treppa we współpracy z kilkoma uczonymi z różnych ośrodków akademickich w Polsce stał się współtwórcą Polskiego Centrum Syndonologicznego, co zaowocowało m.in. opublikowaniem „Leksykonu syndonologicznego”. Na przestrzeni ostatnich dwudziestu jeden lat autor opublikował łącznie jedenaście monografii zadedykowanych różnym aspektom wizualności.

W działalności artystycznej tematyka misteryjna ujawniła się znacznie wcześniej. Pierwszą realizacją tego nurtu była monumentalna instalacja fotograficzna zatytułowana „Sceny pasyjne”, o wymiarach 6 x 9 metrów, wyeksponowana w 1992 r. w prezbiterium kościoła św. Bartłomieja w Gdańsku. Od tego momentu prof. Treppa tworzy zarówno kompozycje fotograficzne o formach kameralnych, jak również poliptyki, realizacje w formie obiektów o charakterze instalacji.

 

 

Beata Czechowska-Derkacz, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG

Fot.: Klaudia Bielicka, dziennikarstwo i komunikacja społeczna UG

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 21. Październik 2025 - 13:34; osoba wprowadzająca: Mateusz Dynakowski Ostatnia zmiana: wtorek, 21. Październik 2025 - 13:43; osoba wprowadzająca: Mateusz Dynakowski