O zrównoważonych mediach na Malcie - spotkanie w ramach projektu SUMED
Na Uniwersytecie Maltańskim odbyło się spotkanie podsumowujące efekty kursów pilotażowych dla studentów, prowadzonych w ramach międzynarodowego projektu SUMED (Sustainable multidimensional media contents). Projekt realizowany jest w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Instytut zaprezentował sześć kursów uwzględniających elementy zrównoważonego rozwoju w mediach i public relations. Pilotażowe zajęcia, a zwłaszcza osiągniecia studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna w tych obszarach, zostały bardzo dobrze ocenione przez partnerów projektu.
Gospodarzem czwartego już spotkania projektowego, które odbyło się w dniach 29-30 października 2024 r. był Uniwersytet Maltański. Uczestniczyli w nim przedstawiciele wszystkich partnerów projektu. Uniwersytet Gdański reprezentowali: dr Beata Czechowska-Derkacz (kierownik projektu z ramienia UG), dr Dominik Chomik oraz Anna Kietrys-Tusk. W obradach zdalnie uczestniczył także dr Grzegorz Kapuściński.
Było to już czwarte stacjonarne spotkanie uczestników projektu; poprzednie odbyły się w Gdańsku, Turku i Walencji. Wizyta na Malcie była zatem okazją do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć we wdrażaniu kursów i zajęć pilotażowych dla studentów, realizowanych w ramach projektu SUMED. Zebrani zapoznali się z kilkunastoma indywidualnymi wystąpieniami, które obejmowały różnorodne formy zajęć, od tradycyjnych wykładów i ćwiczeń, przez praktyki w otoczeniu zewnętrznym, po inne, mieszane formy aktywności, włączające pracodawców z rynku mediów i szersze otoczenie społeczne. Wśród realizowanych kursów znalazły się nowe, utworzone w ramach projektu, ale uczestnicy pokazali też, jak można treści zrównoważonego rozwoju włączać do istniejących już, stałych pozycji programów studiów dziennikarskich i PR.
Uniwersytet Gdański zaprezentował ofertę zajęć i kursów obejmujących treści zrównoważonego rozwoju, które są oferowane studentom kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Prowadzone są one przez członków zespołu projektowego, ale do współpracy włączyli się również inni pracownicy Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej: dr Grzegorz Kapuściński, dr Monika Białek i dr Dominika Rafalska.
Dr Beata Czechowska-Derkacz przedstawiła efekty prowadzonych przez nią w ramach projektu: seminarium projektowego, warsztatu Media relations oraz zajęć Studenckie media w przyjaznym środowisku. Jednym z założeń seminarium jest odpowiedzialne podejmowanie przez studentów tematyki ochrony środowiska, tematów ważnych z punktu widzenia rozwoju społecznego, a także etyki dziennikarskiej. Warsztat Media relations, realizowany w ramach bogatego uniwersyteckiego zaplecza studyjnego, służy rozwojowi umiejętności rozwiązywania problemów i realizowania zadań, jakie stają przed specjalistami PR, z naciskiem na dobrostan w pracy i właściwe relacje z otoczeniem medialnym. Kurs: Studenckie media w przyjaznym środowisku, angażował studentów do realizacji zadań praktycznych w mediach i przy medialnej obsłudze konferencji, odbywających się na Uniwersytecie Gdańskim.
Dr Dominik Chomik zrealizował dwa kursy: wykład Tabloidy i tabloidyzacje oraz cykl zajęć Zrównoważony rozwój i dziennikarstwo zorientowane na rynek. Kursy zorientowane były nie tylko na promowanie treści zrównoważonego rozwoju, ale też kontrolną i aktywizującą funkcję uczelni w tym zakresie. Wykład Tabloidy i tabloidyzacje prezentował negatywne zjawiska na rynku mediów nastawionych przede wszystkim na zysk i promujących negatywne stereotypy relacji międzyludzkich, a blok zajęć Zrównoważony rozwój i dziennikarstwo zorientowane na rynek służył wymianie doświadczeń studentów po praktykach studenckich w mediach.
Dr Grzegorz Kapuściński zaprezentował przebieg i efekty ćwiczeń: Public relations, których założeniem było wykorzystanie działań PR do promowania i sprawozdawania aktywności przedsiębiorstw i instytucji działających zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju.
Oferta Uniwersytetu Gdańskiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i bardzo pozytywną oceną partnerów projektu. Dyskusja, która odbyła się po prezentacjach, pokazała, że chociaż polskie realia rynkowe i edukacyjne mają swoją specyfikę, to większość problemów związanych z nauczaniem przedmiotów dziennikarskich i okołomedialnych, a także wyzwań dotyczących współczesnego dziennikarstwa i mediów, ma charakter uniwersalny. A właśnie szukanie uniwersalnych rozwiązań i adaptowanie doświadczeń uczelni partnerskich w tych obszarach jest jednym z głównych celów projektu SUMED.
Kolejne spotkanie i prezentacja osiągnięć projektowych zostały zaplanowane na październik 2025 roku podczas cyklicznej, międzynarodowej konferencji organizowanej przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG: MEDIA- BIZNES – KULTURA 2025.
Projekt SUMED jest realizowany w ramach międzynarodowego partnerstwa. Liderem projektu jest INNOCAMP PL Spółka z o.o. (Polska), specjalizująca się w projektach innowacji społecznej. Partnerzy projektu to: University of Gdańsk (Polska), Turku University of Applied Sciences (Finlandia), Universitat Politecnics De Valencia (Hiszpania), University of Malta (Malta). Kierownikiem projektu z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego jest dr Beata Czechowska-Derkacz (Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG). Projekt jest realizowany od 1 listopada 2022 roku, a planowany termin zakończenia to 31 października 2025 r.
Głównym celem projektu jest propagowanie zrównoważonego rozwoju, technologii i rozwiązań cyfrowych w sektorze szkolnictwa wyższego oraz na rynku pracy poprzez organizowanie kursów i warsztatów dla nauczycieli i studentów oraz stworzenie wspólnego środowiska edukacyjnego (nowych sylabusów i pilotażowych kursów) dla nauczycieli z czterech europejskich uniwersytetów – partnerów projektu. Zapewni to wszystkim uczestnikom projektu atrakcyjne narzędzia do wdrażania nowych rozwiązań w zakresie edukacji medialnej w swoich organizacjach. Wszystkie te działania są skoncentrowane na szeroko rozumianych mediach, w tym edukacji i produkcji medialnej, tworzeniu medialnych treści, strategii public relations i media relations, reklamy, marketingu, kreowania wizerunku czy badań rynku.
dr Dominik Chomik, dr Beata Czechowska-Derkacz, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG