fbpx VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Psychologia-Konsumpcja-Jakość Życia" | Wydział Nauk Społecznych

VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Psychologia-Konsumpcja-Jakość Życia" | Wydział Nauk Społecznych

VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Psychologia-Konsumpcja-Jakość Życia"

Baner

W ostatnich miesiącach, będąc w izolacji społecznej, mieliśmy dużo czasu do przemyśleń. W nasze codzienne życie wkradł się lęk, który jest przecież częstym towarzyszem rozważań wokół sensu życia człowieka. Pomimo trudnej sytuacji nie chcemy stracić szansy spotkania z Państwem, dlatego wspólnie z zespołem postanowiliśmy przenieść kolejną VII edycję konferencji „Psychologia – konsumpcja – jakość życia”, która odbywać się będzie pod hasłem „Sens życia – sprzedam, kupię, zamienię” w dniach 16-17 października 2020 roku na platformę online.

Czujemy, że taka forma spotkania – choć oczywiście niedoskonała – da nam wszystkim namiastkę bliskości oraz umożliwi wymianę doświadczeń i wiedzy. Nasi keynote speakerzy – prof. Agnes Nairn z University of Bristol, prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego, prof. dr hab. Piotr K. Oleś z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz prof. dr hab. Michał Obuchowski z Uniwersytetu Gdańskiego – potwierdzili udział w takiej formule Konferencji. Planujemy również panel dyskusyjny z udziałem gości, a także żywe dyskusje w ramach sesji tematycznych.

Oczywiście, w związku z tym, zmianie ulegają terminy zgłoszeń (PRZEDŁUŻYLIŚMY TERMIN ZGŁOSZEŃ DO 21.08.2020) i cennik Konferencji – najważniejsze informacje są opisane na stronie internetowej Konferencji www.konsumpcja.ug.edu.pl. W odpowiednim czasie uczestnicy otrzymają tutorial, który wyjaśni techniczne i organizacyjne szczegóły spotkania.

Mamy nadzieję – do zobaczenia – wirtualnie, ale w zdrowiu i optymizmie!

W imieniu Komitetu Naukowego i Organizacyjnego Konferencji

dr hab. Anna Maria Zawadzka, prof. UG

O konferencji

Viktor Frankl w swojej książce „Człowiek w poszukiwaniu sensu” napisał, że „współczesny człowiek ma za co żyć, ale nie ma po co żyć – ma środki, ale nie ma sensu”. Od kilku dziesięcioleci ludzie gonią bez wytchnienia, skupiając się na codzienności. Jedni angażują się w pracę, dążąc do awansu, z którym w parze idą nie tylko odpowiedzialne zadania, ale też prestiż społeczny, awans zawodowy i pieniądze. Drudzy pragną maksymalizować hedonistyczne przyjemności, żyć chwilą. Cześć z nas dąży do samorealizacji i rozwoju osobistego, podczas gdy inni skupiają się na bliskich, dbając o życie rodzinne. Wydaje się też, że wielu ludzi, poszukując sensu życia, chce go odnaleźć natychmiast. Człowiek coraz częściej chce od razu zaspokajać swoje potrzeby i pragnienia, nie chce ich zgłębiać, rozpoznawać i rozumieć. Odroczona gratyfikacja stała się czymś niepożądanym i nienowoczesnym. Ważne jest to, co jest tu, teraz, już.

Zanurzenie w codzienności wypełnionej rytmem praca-dom-sklep-„siłownia” odsuwa od nas nieprzyjemne pytania o to, kim właściwie jesteśmy i co nadaje sens naszemu życiu. Tak naprawdę pytanie o to, po co żyjemy stało się czymś niechcianym, wywołującym nieprzyjemne uczucie zażenowania. Pozwala się je zadawać ludziom młodym, nastolatkom, którzy dopiero odkrywają swoje cele i wartości. Dorośli mają z tym pytaniem problem. 30-, 40-, 50-latkowie, osiągnąwszy sukces, czują pustkę, cierpią na depresję i nerwicę. Często po latach dążenia do określonych celów uświadamiają sobie, że albo wcale ich nie chcą osiągnąć, albo też nigdy nie będą w stanie ich osiągnąć. O ile prościej by było, gdyby mogli wystawić ogłoszenie w serwisie ogłoszeniowym – sprzedam, kupię, zamienię sens życia. Wybrać ten model, który przyniesie im wreszcie spokój, szczęście i zadowolenie.

Tylko jaki to model, który proponuje się dzisiaj ludziom i który podnosi jakość ich życia? Czy jest to życie wyrzeczeń i wysiłku, czy łatwości i przyjemności? Czy w swoich działaniach lepiej kierować się na siebie, czy na wspólnotę? Czy rozwój osobisty ma mieć w większej mierze wymiar duchowy, czy zawodowy? Czy w odnalezieniu sensu w życiu mogą nam pomóc systemy religijne, ideologie polityczne, idee społeczne, a może nowe technologie, bazujące na sztucznej inteligencji? Czy w ogóle jest w nas potrzeba zadawania pytań o sens i znaczenie życia? A może – paradoksalnie – nie potrzebujemy szukać sensu, a po prostu życie przeżywać?

Na te pytania będziemy odpowiadać podczas kolejnej edycji konferencji „Psychologia – konsumpcja – jakość życia”, która odbywać się będzie pod hasłem „Sens życia – sprzedam, kupię, zamienię” w dniach 16-17 października 2020 roku online.

Organizatorzy:
Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu Śląskiego
 

Patronat honorowy:
Mieczysław Struk, Marszałek Woj. Pomorskiego
Akademickie Stowarzyszenie Psychologii Ekonomicznej - ASPE

Patronat medialny:
Trojmiasto.pl
Nauka w Polsce

Partnerzy:
Brevi Manu
Knp Anima
Laboratorium Psychologii Ekonomicznej

 


 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Karolina Żuk-Wieczorkiewicz
Treść wprowadzona przez: Karolina Żuk-Wieczorkiewicz
Ostatnia modyfikacja: 
środa, 22 lipca 2020 roku, 12:12