"O mamie i tacie bąbelka" - seminarium o współpracy szkoły z rodzicami
Zakład Historii Nauki, Oświaty i Wychowania wraz z Pomorską Grupą Badawczą i Polskim Towarzystwem Pedagogicznym (oddział Gdańsk) serdecznie zapraszają na seminarium naukowe, które odbędzie się 3 kwietnia br., w godz. 17.30-19.00 w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku (biblioteka).
Podczas seminarium przedstawimy najnowsze wyniki badań fenomenograficznych, którymi objęliśmy nauczycielki i nauczycieli pracujących w liceach ogólnokształcących w województwie pomorskim, reprezentujących wszystkie pokolenia obecne na rynku pracy, mianowicie:
1. Pokolenie Baby Boomers (BB, Generation me, Pokolenie wyżu demograficznego, Vietnam Generation); urodzeni: 1946–1964,
2. Generation X (Post-Boomers, Gen X, Generalich 13, Baby Busters, Twenty-somethings, Pokolenie NIC); urodzeni: 1965–1979,
3. Pokolenie Y (Internet Generation, Pokolenie Millenium, Pokolenie klapek i ipodów, Generacja Google, Pokolenie SMS); urodzeni: 1980–1994,
4. Pokolenie Z (C, iGeneration, Gen Tech, Gen Wi, Net Gen, Digital Natines, Gen Next, Post Gen); urodzeni: 1995 – obecnie (Smolbik-Jęczmień, 2017, s. 140; Wiktorowicz, Warwas 2016, s. 22).
Dlaczego podjęliśmy ten temat?
Zasada powiązania szkoły z rodziną uczniów, jak również problematyka włączenia w tego typu relacje oddziaływań szeroko rozumianych kręgów środowiska lokalnego jest przedmiotem refleksji pedagogicznej, w ramach której dokonuje się analiz zależności miedzy efektywnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły a stopniem zorganizowania i zintegrowania społeczności włączonej w procesy realizacji zadań edukacyjnych (Jakubiak, 1997, s. 11). Warto zasygnalizować, że w perspektywie historycznej temat współdziałania szkoły (nauczycieli/nauczycielek) i rodziców (domu rodzicielskiego) sięga XV/XVI wieku (Vives, 1968, s. 44-68; Komeński, 1956, s. s. 281-288). Mając na uwadze dzieje nowożytne, jak również dzisiejsze uwarunkowania polityczno-oświatowe widzimy zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak również w wymiarze praktycznym istotne przewartościowania w zakresie stosunków rodziny i szkoły. Przeobrażenia te warunkują nowe możliwości, ale i wyzwania dla procesów określania, rozumienia, interpretowania i nadawania znaczeń kategoriom ujawniającym się w ramach fenomenu, jakim jest współpraca pomiędzy nauczycielami/nauczycielkami a rodzicami.
LIDERZY PROJEKTU
prof. dr hab. Krzysztof Jakubiak (UG),
dr Małgorzata Obrycka (UG), dr Paweł Śpica (UG)
WSPÓŁORGANIZATORZY
dr Aleksandra Zahorska (UG), dr Michalina Hładun (PSW),
dr Szymon Dąbrowski (UP), dr Łukasz Androsiuk (UP)