Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa kształci i prowadzi badania naukowe z zakresu trzech dziedzin nauki: filozofii, socjologii, nauki o mediach (dziennikarstwo i komunikacja społeczna). Filozofia i Socjologia funkcjonują w strukturze Uniwersytetu Gdańskiego od roku 1970, a Dziennikarstwo jako młodsza dyscyplina od roku 2006.
W ramach Instytutu prowadzone są wszystkie trzy typy studiów: licencjackie, magisterskie i podyplomowe. Grono pracowników stanowią wybitni naukowcy i dydaktycy legitymujący się uznanym dorobkiem międzynarodowym i krajowym.
Kadra:
FILOZOFIA
Studia filozoficzne to najciekawsza z przygód intelektualnych, która dla wielu studentów może stanowić wartościowe uzupełnienie już posiadanego wykształcenia.
Podczas zajęć pracownicy uczą studentów analizy zagadnień filozoficznych, formułowania własnych - popartych argumentacją - stanowisk, a także refleksji nad problemami ludzkiej egzystencji. Wykładowcy przekazują wiedzę i umiejętności z zakresu kultury logicznej oraz dziejów filozofii, doskonalą rozumienie zjawisk społecznych oraz kulturowych.
Kształcenie obejmuje najciekawsze działy filozofii: ontologię, epistemologię, etykę i bioetykę, estetykę, filozofię religii, filozofię człowieka, filozofię polityki oraz kultury. Wszystkie z tych zagadnień przedstawiane są przez pełnych pasji i życzliwości specjalistów otwartych na nowoczesny dialog oraz współpracę. Pracownicy IFSiD realizują liczne projekty krajowe i zagraniczne, organizują ogólnopolskie i międzynarodowe konferencje, z sukcesem prowadzą seminaria naukowe oraz spotkania, w których uczestniczą wykładowcy z całego świata. Na wszystkie z tych wydarzeń zapraszani są studenci, którzy mogą nie tylko brać czynny udział w pracach zespołów, ale realizować studia za granicą w ramach współpracy ERASMUS oraz na uczelniach polskich w ramach programu MOST.
PERSPEKTYWY ZATRUDNIENIA
Studia filozoficzne oferują możliwość zdobycia umiejętności przydatnych w wielu zawodach. Absolwenci filozofii posiadają ogólne humanistyczne, jak i logiczno-analityczne wykształcenie, charakteryzują się szerokimi horyzontami myślenia, nie zamykają się w wąsko ograniczonej specjalności, są przygotowani do podejmowania wyzwań zawodowych i prywatnych. Dzięki specyfice kształcenia osoby kończące studia posiadają umiejętność szybkiego, a zarazem krytycznego przyswajania wiedzy, analizy skomplikowanych informacji, stawiania tez i formułowania właściwych argumentów. W sytuacji, gdy rynek pracy szybko się zmienia te umiejętności są bardzo cenne (bezcenne). Absolwenci studiów filozoficznych pracują jako analitycy informacji w różnych branżach, animatorzy kultury, krytycy sztuki, nauczyciele filozofii, etyki i wiedzy o społeczeństwie (po uzupełnieniu wiedzy pedagogicznej), a także pracownicy mediów oraz rzecznicy prasowi.
SPECJALNOŚCI
W ramach studiów pierwszego stopnia funkcjonują trzy specjalności:
SOCJOLOGIA
Studiowanie socjologii jest fascynujące ze względu na to, że odsłania ona mnóstwo tajemnic o regułach życia codziennego, działaniu instytucji, mechanizmach władzy, życia publicznego oraz pokazuje wszechobecność i różnorodność kultury.
Studenci uczą się teorii wyjaśniających, jak toczy się życie społeczne, dowiadują się, jak projektować i przeprowadzać badania społeczne, uzyskują głęboką, krytyczną wiedzę o zmianach, jakim podlega współczesny, zglobalizowany świat. Zajęcia na socjologii prowadzi młoda, zaangażowana, życzliwa studentom kadra, ucząca otwartości, dialogu i partnerstwa. Część zajęć ma charakter warsztatowy i umożliwia prowadzenie własnych projektów badawczych lub społecznych, które wyrastają z doświadczeń i zainteresowań. Studenci, jeśli mają taką wolę, mogą też brać udział w badaniach naukowych prowadzonych przez gdańskich socjologów i ciekawych projektach międzynarodowych, angażować się w działania lokalne oraz uczestniczyć w pracach kół i towarzystw naukowych. W ramach programu Erasmus mogą część studiów odbyć zagranicą, a na innych polskich uczelniach – w ramach programu MOST.
PERSPEKTYWY ZATRUDNIENIA
Absolwenci socjologii znajdują pracę w ośrodkach badań społecznych, instytucjach publicznych, samorządowych, instytucjach kultury, dziennikarstwie, organizacjach pozarządowych i biznesie. Wiedza, jaką dysponują, daje im możliwość podejmowania wielu zadań związanych z rozwojem i organizacją kultury, nauczaniem kompetencji społecznych, animacją środowisk lokalnych, doradztwem w biznesie i polityce, badaniami społecznymi i rynkowymi.
SPECJALNOŚCI I MODUŁY NA KIERUNKU
I stopień studiów (specjalności)
II stopień studiów (moduły)
DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek dedykowany studentom, którzy interesują się mediami, komunikacją publiczną, wizerunkową i społeczną. To miejsce gdzie przekazywanie interdyscyplinarnej wiedzy łączy się z praktyką, pasją odkrywania oraz ambicją współtworzenia rzeczywistości.
Dzięki wyspecjalizowanej kadrze (zarówno praktykom jak i teoretykom) studenci co roku mają możliwość wzięcia udziału w projektach naukowych i rynkowych. Naszą chlubą są Osoby, które już w czasie studiów mają za sobą pierwsze zawodowe sukcesy doceniane na rynku pracy, a także potwierdzające efektywność i atrakcyjność starań wkładanych w proces kształcenia na gdańskim dziennikarstwie. Studenci wszystkich typów studiów (licencjat, studia magisterskie, podyplomowe) poznają tu specyfikę współczesnych mediów, sposobów ich oddziaływania, zdobywają praktyczne umiejętności projektowania kampanii informacyjnych i reklamowych, doskonalą techniki wystąpień publicznych oraz zgłębiają tajniki przygotowywania wielu form komunikacji. Do dyspozycji studentów jest wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt studio radiowe, atelier fotograficzne i pracownia dziennikarstwa on-line. W ramach kierunku działają koła naukowe realizujące projekty we współpracy z przedsiębiorstwami i organizacjami pożytku publicznego, a także studenckie radio Mors oraz czasopismo CDN...
PERSPEKTYWY ZATRUDNIENIA
Dzięki interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętnościom studenci dziennikarstwa przygotowani są do podejmowania trudnych wyzwań i wykonywania zawodu dziennikarza prasowego, telewizyjnego, radiowego, internetowego. Nasi absolwenci wielokrotnie pełnią rolę rzeczników prasowych, ekspertów public relations, promocji czy reklamy, a także specjalistów ds. komunikacji społecznej, nowych mediów lub w zakresie komunikacji wizualnej.
SPECJALNOŚCI
W ramach studiów drugiego stopnia funkcjonują dwie specjalności: